بازاریابی محصول, وبسایت و پروفایل شخصی داود جمیری

6 مرحله از چرخه عمر محصول

وقتی 12 ساله بودم ، کمی بهم ریخته مجموعه سی دی پسر عموی بزرگم را نگاه می کردم.

وقتی می توانم به iTunes بروم و همه آهنگ های مورد علاقه خود را گوش کنم ، نیازی به داشتن CD نداشتم. سپس ، هنگامی که من در مدرسه راهنمایی بودم ، اولین تغییر iPod خود را در دست گرفتم.
→ Download Now: Free Product Marketing Kit [Free Templates]

این یک نمونه عالی از چرخه عمر محصول (PLC) در عمل است. CD ها در مرحله کاهش بودند در حالی که iPod در مرحله رشد بود. اکنون ، به ندرت CD در مجموعه موسیقی کسی پیدا خواهید کرد ، مگر اینکه علاقه مند باشد یا بخواهد برای سالهای جوان خود احساس نوستالژی کند.

هیچ کس دوست ندارد محصولش “منسوخ” شود و به پایان چرخه عمر محصول خود برسد. هنوز هم مهم است که درک کنید محصول شما در چه مرحله ای است ، بنابراین می توانید بازاریابی و تصمیمات تجاری را انجام دهید. شما می توانید با پاسخگویی چابک به تغییر نیازهای مشتری ، افزودن پیشنهادات جدید به مجموعه خود و اتخاذ فناوری جدیدی که شما را در بازار به روز نگه دارد ، بالغ و رشد کنید.

در زیر ، ما یاد خواهیم گرفت که چرخه زندگی چیست ، نگاهی به مراحل چرخه زندگی می اندازیم و چند نمونه از زندگی واقعی را مرور می کنیم.

به عنوان بازاریاب ، درک چگونگی تغییر تاکتیک ها و استراتژی های شما بسته به مرحله محصول شما مهم است.

به عنوان مثال ، یک محصول کاملاً متفاوت با کالایی کاملاً تثبیت شده و بالغ به بازار عرضه خواهد شد. برای اولین بار ، فعالیت های بازاریابی بر افزایش آگاهی متمرکز خواهد شد ، در حالی که برای مورد دوم ، حفظ آگاهی خواهد بود.

مشاغل همچنین برای دستیابی به موارد زیر از چرخه عمر محصول استفاده می کنند:

  • اقتدار رقابت ایجاد کنید. اگر محصول شما جدید است و اخیراً به بازار عرضه شده است ، می توانید آن را به عنوان یک جایگزین جدید و بهبود یافته برای محصول موجود به بازار عرضه کنید. اگر محصول تاسیس شد ، می توانید سابقه طولانی استفاده از آن را در مارک تجاری خود تضمین کنید.
  • تصمیم گیری درباره استراتژی قیمت گذاری . بسته به مرحله چرخه عمر محصول خود ، نحوه قیمت گذاری محصول را انتخاب خواهید کرد. یک محصول جدید ممکن است برای جلب خریداران بیشتر قیمت پایین تری داشته باشد ، در حالی که محصولی در مرحله رشد می تواند قیمت بالاتری داشته باشد.
  • ایجاد استراتژی بازاریابی . مرحله چرخه عمر محصول شما تعیین می کند که کدام استراتژی را دنبال کنید. بلوغ و دانش آگاهی مخاطبان در نوع محتوایی که در سایت خود و پروفایل های رسانه های اجتماعی منتشر می کنید ، نقش زیادی دارد.
  • قبل از شروع افت محصول به محصول پاسخ دهید . هیچ احساسی بدتر از این نیست که تماشا کنید محصول شما به آرامی منسوخ می شود یا توسط یک محصول رقابتی آواره می شود. با در نظر داشتن مراحل چرخه زندگی ، می توانید استراتژی ایجاد کنید که با رسیدن به مرحله اشباع و کاهش ، شما را از خط منحنی جلو نگه دارد.

Bell curve showing the product life cycle stages

چرخه عمر محصول برای مشاغل مفید است زیرا آنها می توانند متن و موقعیت خود را به بهترین شکل در مرحله ای که محصول در آن قرار دارد تغییر دهند. اگر محصول شما اخیراً معرفی شده است و شما سعی دارید آن را به عنوان یک راه حل قدیمی تعریف کنید ، مصرف کنندگان از طریق آن درست خواهید دید و در نتیجه به شما اعتماد کمتری خواهد داشت.

در زیر ، من مراحل چرخه عمر محصول را با جزئیات بیشتری شرح می دهم.

1 توسعه

مرحله توسعه چرخه عمر محصول ، مرحله تحقیق قبل از معرفی محصول به بازار است. این زمانی است که شرکت ها سرمایه گذار می آورند ، نمونه های اولیه تولید می کنند ، اثربخشی محصول را آزمایش می کنند و راه اندازی خود را استراتژی می کنند. با توجه به ماهیت این مرحله ، شرکت ها هزینه های زیادی را صرف می کنند بدون اینکه درآمد کسب کنند زیرا محصول هنوز فروخته نشده است.

این مرحله بسته به پیچیدگی محصول ، میزان جدید بودن آن و رقابت می تواند برای مدت طولانی ادامه یابد. برای یک محصول کاملاً جدید ، مرحله تولید سخت است زیرا اولین پیشگام یک محصول معمولاً به اندازه تکرارهای بعدی موفق نیست.

استراتژی بازاریابی مرحله توسعه

در حالی که بازاریابی معمولاً در مرحله معرفی آغاز می شود ، با اطمینان از تأیید صداهای ثابت شده در صنعت ، می توانید در اطراف محصول خود “هیاهو” ایجاد کنید. همچنین می توانید تحقیقات یا توصیفات اولیه (و مطلوب) مصرف کننده را منتشر کنید. هدف شما از بازاریابی در این مرحله ایجاد آگاهی از برند شما و تاسیس خود به عنوان یک شرکت نوآور است.

2. مقدمه

مرحله معرفی زمانی است که کالایی برای اولین بار در بازار عرضه می شود. این زمانی است که تیم های بازاریابی شروع به ایجاد آگاهی از محصول و ارتباط با مشتریان بالقوه می کنند. به طور معمول ، وقتی کالایی معرفی می شود ، فروش کم است و تقاضا به کندی افزایش می یابد.

معمولاً این مرحله به تبلیغات و کمپین های بازاریابی متمرکز است. شرکت ها روی آزمایش کانال های توزیع کار می کنند و سعی می کنند مشتریان بالقوه را در مورد محصول آموزش دهند.

مقدمه استراتژی بازاریابی مرحله

اینجا سرگرمی آغاز می شود. اکنون که این محصول راه اندازی شده است ، در واقع می توانید با استفاده از بازاریابی ورودی و بازاریابی محتوا . آموزش در این مرحله بسیار مهم است. مصرف کننده هدف شما قبل از خرید باید بداند چه چیزی می خرد. اگر استراتژی های بازاریابی شما موفقیت آمیز باشد ، محصول به مرحله بعدی – رشد می رود.

3 رشد

در مرحله رشد ، مصرف کنندگان محصول را در بازار پذیرفته اند و مشتریان واقعاً شروع به خرید می کنند. این بدان معناست که تقاضا و سود در حال رشد است ، امیدوارم با سرعت پیوسته ای انجام شود.

مرحله رشد زمانی است که بازار محصول در حال گسترش است و رقابت آغاز می شود. رقبای بالقوه موفقیت و خواسته شما را در این امر مشاهده خواهند کرد.

استراتژی بازاریابی مرحله رشد

در این مرحله ، مبارزات بازاریابی معمولاً از خرید مشتری به ایجاد یک نام تجاری تغییر می یابند تا مصرف کنندگان آنها را از رقبای در حال توسعه انتخاب کنند. علاوه بر این ، با رشد شرکت ها ، آنها شروع به باز کردن کانال های توزیع جدید و اضافه کردن ویژگی های بیشتر و خدمات پشتیبانی می کنند. در استراتژی خود ، این موارد را نیز تبلیغ خواهید کرد.

4 بلوغ

مرحله بلوغ زمانی است که فروش از دوره رشد سریع شروع به کاهش می کند. در این مرحله ، شرکت ها شروع به کاهش قیمت خود می کنند تا بتوانند در میان رقابت رو به رشد همچنان رقابتی باقی بمانند.

این مرحله ای است که شرکت شروع به کارآیی بیشتر می کند و از اشتباهات انجام شده در مراحل معرفی و رشد می آموزد. کمپین های بازاریابی معمولاً بیشتر از تمرکز بر آگاهی بر تمایز متمرکز هستند. این بدان معنی است که ممکن است ویژگی های محصول افزایش یابد ، قیمت ها کاهش یافته و توزیع شدیدتر شود.

در مرحله بلوغ ، محصولات شروع به سودآورترین مرحله می کنند. در حالی که میزان فروش افزایش می یابد ، هزینه تولید کاهش می یابد.

استراتژی بازاریابی مرحله بلوغ

وقتی محصول شما به یک کالای پیشنهادی بالغ تبدیل شد ، ممکن است احساس کنید که “در حال قایقرانی” هستید زیرا فروش ثابت است و محصول تثبیت شده است. اما اینجاست که تعیین خود را به عنوان یک رهبر و تمایز نام تجاری خود بسیار مهم است.

با رشد محصول ، به طور مداوم محصول را بهبود ببخشید و در استراتژی بازاریابی خود به مصرف کنندگان بگویید که کالایی که دوست دارند بهتر از گذشته است. این از شما در مرحله بعدی – اشباع محافظت می کند.

5. اشباع

در مرحله اشباع محصول ، رقبا شروع به گرفتن بخشی از بازار کرده اند و محصولات نه رشد و نه کاهش فروش را تجربه می کنند.

به طور معمول ، این زمانی است که اکثر مصرف کنندگان از یک محصول استفاده می کنند ، اما شرکت های رقابتی زیادی وجود دارد. در این مرحله ، می خواهید محصول شما به عنوان اولویت تجاری شناخته شود تا وارد مرحله افت نشوید.

استراتژی بازاریابی مرحله اشباع

وقتی بازار اشباع شد ، باید تمایز در ویژگی ها ، آگاهی از برند ، قیمت و خدمات مشتری را متمرکز کنید. در این مرحله رقابت بالاترین است ، بنابراین بسیار مهم است که در مورد برتری محصول خود شک نکنید.

اگر نوآوری در سطح محصول امکان پذیر نیست (زیرا در این مرحله محصول فقط به اصلاحات جزئی نیاز دارد) ، پس در خدمات مشتری خود سرمایه گذاری کنید و از توصیفات مشتری در بازاریابی خود استفاده کنید.

6. رد کنید

متأسفانه ، اگر محصول شما در بازار به مارک ترجیحی تبدیل نشود ، معمولاً افت خواهید داشت. در طی رقابت فزاینده ، فروش کاهش خواهد یافت که غلبه بر آن دشوار است.

بعلاوه ، با گذشت زمان ، روندهای جدیدی پدیدار می شوند ، دقیقاً مانند نمونه سی دی که قبلاً ذکر کردم. اگر شرکتی در این مرحله باشد ، آنها یا محصول خود را متوقف می کنند ، شرکت خود را می فروشند ، یا به نوعی نوآوری کرده و محصول خود را تکرار می کنند.

استراتژی بازاریابی مرحله ای را رد کنید

اگرچه شرکت ها مایلند از مرحله نزول اجتناب کنند ، اما گاهی اوقات هیچ کمکی به آن نمی شود – مخصوصاً اگر کل بازار به نزولی برسد و نه فقط محصول شما. در استراتژی بازاریابی خود می توانید روی دلتنگی متمرکز شوید یا بر برتری راه حل خود برای خروج موفقیت آمیز از این مرحله تأکید کنید.

برای افزایش چرخه عمر محصول ، شرکت های موفق می توانند استراتژی های تبلیغاتی جدیدی را نیز پیاده کنند ، قیمت خود را کاهش دهند ، ویژگی های جدیدی برای افزایش ارزش پیشنهادی خود ، کاوش در بازارهای جدید یا تنظیم بسته بندی مارک اضافه کنند.

بهترین شرکت ها معمولاً در هر زمان مشخص در چندین نقطه از چرخه عمر محصول تولید می کنند. برخی از شرکت ها برای شروع چرخه به کشورهای دیگر مراجعه می کنند.

چرخه عمر محصول بین المللی

چرخه عمر محصول بین المللی (IPL) چرخه ای است که یک محصول در بازارهای بین المللی طی می کند. با بالغ شدن محصولات و شرکت ها برای جلوگیری از مرحله کاهش ، معمولاً شروع به کشف بازارهای جدید در سطح جهانی می کنند. وقتی محصولات به تولید انبوه می رسند ، تولید و تولید به کشورهای دیگر نیز منتقل می شود.

مراحل چرخه عمر محصول بین المللی با چرخه عمر طبیعی محصول یکسان است. مرحله توسعه متفاوت به نظر می رسد ، زیرا آداب و رسوم و مقررات محلی می توانند در مدت زمان طولانی برای آوردن محصول به بازار جدید تأثیر بگذارند.

مراقب باشید: به محض اینکه مقدماتی را در بازار جدیدی ایجاد کنید ، رقبای شما مطمئناً آن را دنبال می کنند و مراحل چرخه زندگی تا زمان اشباع ادامه می یابد و در نهایت کاهش می یابد. گزینه شما این است که یا به بازار دیگری گسترش دهید یا از اشتباهات قبلی بیاموزید و قبل از شروع مرحله سقوط ، نوآوری کنید.

در ادامه ، برخی از نمونه های چرخه عمر محصول را بررسی خواهیم کرد.

بیایید چرخه عمر محصولات محبوب را که از آن زمان به مرحله کاهش رسیده است ، دنبال کنیم.

1 ماشین تحریر

ماشین تحریر اولین ابزار نوشتاری مکانیکی بود – جانشین شایسته قلم و کاغذ. با این وجود ، در نهایت ، سایر فناوری ها مورد توجه قرار گرفتند و جایگزین آن شدند.

  • توسعه : قبل از اولین تبلیغ ماشین تحریر به بازار معرفی شد ، ایده کلی قرن ها بود که از سال 1575 شروع می شد.
  • مقدمه : در اواخر دهه 1800 ، اولین ماشین تحریر تجاری معرفی شد.
  • رشد : ماشین تحریر به ابزاری ضروری برای انواع نوشتن تبدیل شد و به طور گسترده ای در ادارات ، مشاغل و خانه های شخصی مورد استفاده قرار گرفت.
  • بلوغ : ماشین تحریرها نزدیک به 80 سال در مرحله بلوغ بودند ، زیرا این محصول مورد نظر برای تایپ ارتباطات تا دهه 1980 بود.
  • اشباع : در مرحله اشباع ، ماشین تحریرها در دهه 1990 با رقابت شدید با رایانه روبرو شدند.
  • کاهش : به طور کلی ، ماشین تحریر نمی تواند در برابر رقابت فن آوری های نوظهور مقاومت کند و سرانجام محصول متوقف شد.

2. تاک

با فرار از قرن بیست و یکم ، شاهد ظهور و سقوط Vine ، یک برنامه اشتراک ویدیو با فرم کوتاه هستیم که در اوج خود منبع بسیاری از میم ها بود اما در نهایت به دلیل سیستم عامل های دیگر کاهش یافت.

  • توسعه : واین در ژوئن 2012 تاسیس شد و عمدتا با اینستاگرام رقابت می کرد.
  • مقدمه : این برنامه در سال 2013 به عموم معرفی شد. عامل تمایز آن فرمت کوتاه ویدیویی آن بود – کاربران فقط هفت ثانیه برای فیلمبرداری از چیزی که خنده دار ، پوچ ، یا مخلوطی از هر دو.
  • رشد : فقط دو سال پس از انتشار ، Vine بیش از 200 میلیون کاربر فعال داشت. محبوبیت آن منجر به ظهور عبارت “Do it for the Vine”.
  • شود

  • بلوغ : چون فقط چند سال در بازار بود ، واین هرگز به مرحله بلوغ نرسید. در حالی که پذیرش زیاد بود ، هنوز یک برنامه نسبتاً جدید بود.
  • اشباع : تاک در یک بازار اشباع شده از قبل رقابت می کرد. اینستاگرام ، اسنپ چت و یوتیوب نام های برجسته این دسته بودند و واین خیلی زود شروع به کاهش استفاده کرد.
  • رد : هنگامی که Musical.ly و بعداً TikTok معرفی شدند ، واین مقدار زیادی از پایگاه کاربری خود را از دست داد و خاموش شد. توسط Byte ، یک بستر مشابه برای به اشتراک گذاری ویدیو با فرم کوتاه ، جانشین آن شد.

3 تلویزیون کابلی

روزهای تعویض کانال های تلویزیونی را به خاطر می آورید که چه چیزی را تماشا کنید؟ من این کار را می کنم – و آنها کاملاً شبیه چیزی از گذشته هستند. در حالی که تلویزیون کابلی هنوز در اطراف است ، به راحتی می توان گفت که به مرحله کاهش رسیده است.

  • توسعه : تلویزیون کابلی در نیمه اول قرن بیستم ساخته شد. جان والسون با اختراع خود اعتبار داشته است.
  • مقدمه : اولین سیستم تلویزیونی تجاری در سال 1950 معرفی شد و تا سال 1962 ، این فناوری اولین نشانه های رشد را مشاهده کرد.
  • رشد : پس از یخ زدگی چندین دهه در توسعه تلویزیون کابلی (به دلیل محدودیت های نظارتی) ، این فناوری جذابیت بیشتری پیدا کرد و تا سال 1980 ، بیش از 15 میلیون نفر خانواده ها کابل داشتند.
  • بلوغ : تلویزیون کابلی در حدود دهه 1990 بالغ شد. از هر ده خانوار حدود هفت نفر کابل داشتند.
  • اشباع : ابتدای قرن بیست و یکم شاهد اشباع بیش از حد این فناوری بود ، و همچنین این فناوری با سایر پیشرفت های مدرن مانند خدمات درخواستی و خدمات بالاتر رقابت می کند تلویزیون-تعریف (HDTV). در حالی که اینترنت هنوز در مراحل نوپایی خود بود ، به زودی در تلویزیون کابلی نیز رواج می یابد.
  • کاهش : از سال 2015 به بعد ، تلویزیون کابلی کاهش قابل توجه سرویس های پخش آنلاین ویدئو مانند Netflix و Hulu دارای اولویت هستند – و این روند ادامه دارد.

همه محصولات نیازی به مرحله نزول ندارند. شرکت ها می توانند چرخه عمر محصول را با تکرارهای جدید افزایش دهند و تا زمانی که چندین محصول در نقاط مختلف چرخه عمر محصول داشته باشند ، روی آب باقی بمانند.

چرخه زندگی محصول خود را در ذهن داشته باشید

چه در حال توسعه یک محصول کاملاً جدید باشید و چه در کار با یک مارک کاملاً معتبر و معتبر ، می توانید از مراحل چرخه عمر محصول به عنوان راهنمای تبلیغات بازاریابی خود استفاده کنید. هر مرحله نحوه اطلاع رسانی به مخاطبان خود در مورد محصول ، نحوه استقرار نام تجاری خود در بازار و نحوه تصمیم گیری برای حرکت به جلو پس از مرحله سقوط را تعیین می کند. با در نظر داشتن چرخه عمر محصول خود ، می توانید در کمپین های بازاریابی بهتری که منجر به بازگشت سرمایه بالاتر است ، سرمایه گذاری کنید.

یادداشت سردبیر: این پست در اصل در ژانویه سال 2020 منتشر شده و برای جامعیت به روز شده است.

Product Marketing Kit

نوشته ها مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *