بینش کسب و کار, گزارشگری بازاریابی, وبسایت و پروفایل شخصی داود جمیری

نمودارهای آبشار: نمودار بازاریابی که برای رسیدن به اهداف خود نیاز دارید

در ماه نوامبر گذشته ، من و شوهرم در ماه عسل در Maui بودیم. یکی از اصلی ترین فعالیتهایی که ما می خواستیم انجام دهیم یک تور پیاده روی در نزدیکی آبشارها بود. ما آرزو داشتیم که هنگام طلوع آفتاب در آب آبشار شنا کنیم.

وقتی کلمه “آبشار” را می شنوید ، معمولاً همان چیزی است که تصور می کنید. با این حال ، امروز ، ما در مورد نوع دیگری از آبشار – نمودار آبشار صحبت خواهیم کرد.

نمودارهای آبشار یک منبع تجسم داده است که می تواند به شما در جمع آوری و ردیابی داده های مهم مانند اهداف ترافیک و تولید سرنخ کمک کند. در زیر ، بیایید بررسی کنیم که نمودار آبشار چیست ، چگونه یک نمودار را بخواند ، و چگونه ایجاد کند.

→ Free Download: Free Marketing Reporting Templates [Access Now]

در بازاریابی ، یک نمودار آبشار می تواند تعداد لیدها ، منابع ترافیکی یا بازدید از وبلاگ را در طی یک دوره زمانی نشان دهد. به طور خاص ، می توانید از نمودار آبشار استفاده کنید تا نشان دهید که چگونه ترافیک وبلاگ شما در سال گذشته افزایش یا کاهش یافته است و ارزش ها را ماه به ماه نشان می دهد.

برای نمایش این نوع داده ها می توانید به طور بالقوه از نمودارهای خطی ، نمودارهای میله ای و حتی نمودارهای گلوله ای استفاده کنید. اما نمودارهای آبشار این مزیت را دارند که سودهای شما را نشان می دهند زیرا در طول زمان تحت تأثیر ضررها قرار می گیرند.

چرا باید از نمودار آبشار استفاده کرد؟

هنگام تلاش برای تجسم داده هایی که سود و زیان را تجربه می کنند ، باید از نمودار آبشار به جای انواع دیگر نمودارها استفاده کنید. اگر می خواهید ببینید چگونه زیان بر مقدار بعدی تأثیر می گذارد ، بسیار مفید است.

یكی از دلایل موثر بودن نمودارهای آبشار در بازاریابی این است كه آنها داده هایی را كه گزارش می دهد ، ارائه می دهند. ترین تجسم داده ها از بی توجهی به شرایطی که منجر به کاهش یا افزایش تعداد می شود ، مانند فصلی ، رنج می برند.

برای مثال ، فرض کنید شما با گذشت زمان یک نمودار آبشار از دنبال کنندگان توییتر خود ایجاد می کنید. به جای استفاده از یک نمودار خطی که تعداد کل کاربران شما را در طول زمان نشان می دهد ، یک نمودار آبشار نشان می دهد که چه تعداد از دست داده اید – و چگونه بر ارقام بعدی تأثیر می گذارد.

در نگاه اول ، خواندن این نمودارها دشوار است. در زیر ، بیایید نحوه خواندن نمودار آبشار را مرور کنیم.

نحوه خواندن نمودار آبشار

اگر هرگز این کار را نکرده باشید ، خواندن نمودار آبشار در ابتدا خارجی به نظر می رسد.

با این وجود ، مهم است که به یاد داشته باشید که آن را به ترتیب ، از چپ به راست می خوانید.

به عنوان مثال ، فرض کنید شما از ماه به ماه ترافیک وبلاگ را ردیابی می کنید. در انتهای سمت چپ ، کل ترافیک سال قبل را خواهید داشت. سپس ، سود و زیان را ماه به ماه برای کل سال لحاظ می کنید. در پایان نمودار ، کل ترافیک سال را مشاهده خواهید کرد.

در اینجا شکل زیر است:

Waterfall chart of hypothetical blog traffic.

توجه کنید که چگونه هر مقدار در جایی که مقدار قبلی به پایان رسیده یا شروع شده است پایان می یابد. در ماه ژانویه ، 5000 بازدیدکننده افزایش یافت ، اما در فوریه و مارس ، 2000 نفر از دست دادند. مقدار ترافیک آوریل با شروع از رقم -2000 و بالا رفتن از آنجا ، آن را در نظر می گیرد.

اساساً ، یک نمودار آبشار قرار است به شما نشان دهد که از کجا شروع کرده اید و در کجا به پایان رسیده اید ، با جزئیات نحوه رسیدن به آنجا. در این مثال می بینید که در مقایسه با ماههایی که ترافیک خود را از دست داده اند ، کدام ماه ها بیشترین میزان بازدید را داشته اند. این امر می تواند به شما کمک کند تنظیمات فصلی را مشاهده کنید ، ضمن اینکه تصویر بزرگ را نیز در ذهن داشته باشید.

اکنون ، ممکن است از خود بپرسید ، “ساخت این نمودار دشوار به نظر می رسد. چگونه می توانم خودم را در Excel بسازم؟” در زیر ، روند ساده ایجاد نمودار آبشار خود را بررسی خواهیم کرد.

مطمئن نیستید که چگونه واقعاً این کار را انجام دهید؟ در زیر ، ما یک الگوی و دستورالعمل های بیشتر را آورده ایم.

پاداش: همچنین در صورت استفاده از نرم افزار گسترده صفحه گسترده ، دستورالعمل هایی برای ایجاد نمودارهای آبشار در Google Sheets خواهید یافت.

قالب اکسل آبشار

1. یک جدول با چهار ستون ایجاد کنید.

قبل از اینکه بتوانید یک نمودار آبشار ایجاد کنید ، می خواهید یک جدول از مقادیر ایجاد کنید که می خواهید در نمودار خود نشان داده شود.

به عنوان مثال ، آیا شما تعداد ترافیک وبلاگ را ردیابی می کنید؟ یا شاید شما در حال بررسی سرنخ هایی هستید که از یک کمپین بازاریابی خاص ایجاد شده است؟ در هر صورت ، قبل از ایجاد نمودار آبشار ، باید داده های خود را جمع آوری کنید.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که Excel یا Google Sheets را باز کرده و وارد کردن دستی اطلاعات خود را شروع کنید. هنگامی که داده های خود را وارد می کنید ، اطمینان حاصل کنید که تفاوت بین مقادیر مثبت و منفی را نشان می دهید. برای نشان دادن یک مقدار منفی ، فقط یک علامت منفی در مقابل شماره اضافه کنید.

برای این الگو ، ترافیک وبلاگ را پیگیری می کنیم. توجه: همه شماره ها دلخواه هستند و بازتاب دهنده بازدید هیچ وبلاگی نیستند.

Excel table example.

چهار ستون ایجاد کنید. دو ستون اول عنوان نخواهند داشت. در سلولهای A2 تا A15 ، START را بنویسید ، سپس همه 12 ماه ، سپس END.

در سلول C1 ، “GAIN” ، و در سلول D1 ، “LOSS” را بنویسید.

از آنجا شماره ترافیک خود را قرار دهید. از چه میزان ترافیک شروع می کنید؟ این را در سلول B2 ، کنار Start بنویسید. سپس ، برای هر ماه ، میزان درآمد یا ضرر خود را بنویسید.

همه موارد را با هم اضافه کنید ، از جمله مقادیر منفی ، و آنها را در سلول B15 ، کنار END قرار دهید.

2. همه داده های خود را برجسته کنید ، سپس نمودار آبشار خود را وارد کنید.

اکنون که مقادیر خود را دارید ، جدولی را که ایجاد کرده اید برجسته کنید. در برگه های Google ، به درج نمودار نمودار آبشار

بروید.

این یک نمودار آبشار ایجاد می کند و ویرایشگر نمودار در سمت راست نشان داده می شود. وقتی ویرایشگر نمودار ظاهر شد ، مطمئن شوید که “نمودار آبشار” در زیر نمودار نوع انتخاب شده است.

Waterfall chart editor in Excel.

در Excel ، به درج → [نماد نمودار آبشار] → سقوط آب بروید.

Option to create a waterfall chart in Excel نمودار شما به طور خودکار بر اساس مقادیر موجود در الگوی ما ایجاد می شود.

3 نمودار آبشار خود را قالب بندی کنید.

در این مرحله ، همه کارهای سخت انجام شده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که نمودار خود را قالب بندی کنید و مطمئن شوید که به نظر می رسد.

در Google Sheets ، روی سه نقطه در گوشه سمت راست بالای نمودار کلیک کنید و Edit Chart را بزنید. به ویرایشگر نمودار خواهید رسید. در اینجا می توانید رنگ میله های خود را انتخاب کنید ، افسانه خود را تنظیم کنید یا خطوط شبکه را اضافه کنید. به احتمال زیاد ، اصلی ترین کاری که می خواهید در اینجا انجام دهید تنظیم افسانه است.

در Excel ، روی نمودار کلیک کنید ، سپس “Chart Design” و “Format” را در نوار بالای صفحه انتخاب کنید تا نمودار به شکل دلخواه شما درآید.

Waterfall chart example with positive and negative intermediate values.

فرآیند ایجاد نمودار آبشار به صورت دستی می تواند مشکل ساز باشد. خوشبختانه ، شما همچنین می توانید یک نمودار آبشار با استفاده از یک ابزار داشبورد اختصاصی ایجاد کنید. به عنوان مثال ، HubSpot بازاریابی داشبورد و نرم افزار گزارش را ارائه می دهد که می توانید از آنها استفاده کنید برای %20%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF%20%D9%86%D9%85%D9%88%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%20%20%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87%20%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF%20%D9%86%D9%85%D9%88%D8%AF%D8%A7%D8%B1%20%D8%AF%D8%B1%20HubSpot%20

%0A

%201.%20%D8%A8%D9%87%20%D8%A7%D8%A8%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%AA%D8%AC%D8%B2%DB%8C%D9%87%20%D9%88%20%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84%20%D8%A8%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AF.%20%20%D9%BE%D8%B3%20%D8%A7%D8%B2%20%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%AF%20%D8%A8%D9%87%20%D9%BE%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%A7%D9%84%20%D8%AE%D9%88%D8%AF%20%D8%8C%20%D8%A8%D8%B1%20%D8%B1%D9%88%DB%8C%20%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D9%87%20%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D8%A7%D8%AA%20%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87%20%D9%88%20%D8%A8%D8%B1%20%D8%B1%D9%88%DB%8C%20%D8%A7%D8%A8%D8%B2%D8%A7%D8%B1%20Analytics%20%DA%A9%D9%84%DB%8C%DA%A9%20%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF.%20%0A

%20

2. آنچه را می خواهید ردیابی کنید انتخاب کنید.

در مرحله بعد ، آنچه را می خواهید ردیابی کنید انتخاب می کنید. شاید شما بخواهید ترافیک وبلاگ را مانند آنچه در مثال بالا انجام دادیم ، تجزیه و تحلیل کنید. یا شاید بخواهید تجزیه و تحلیل های مربوط به یک کمپین خاص را مرور کنید.

در هر صورت ، می توانید مواردی را که می خواهید در ابزارهای تجزیه و تحلیل دنبال کنید انتخاب کنید.

HubSpot Analytics tool can build charts for your reports.

3 نوع نمودار را انتخاب کنید.

سرانجام ، تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که نمودار سبک مورد نظر خود را انتخاب کنید. در حال حاضر ، می توانید بین یک نمودار منطقه ، نمودار ستون ، نمودار خط یا یک نمودار ترکیبی انتخاب کنید. شما می خواهید “ستون” را انتخاب کنید که نزدیک ترین حالت به نمودار نمودار آبشار است.

HubSpot analytics tool can build reports for marketing, sales, and service.

تجزیه و تحلیل آبشار

اکنون که نمودار آبشار دارید ، زمان تجزیه و تحلیل آن فرا رسیده است.

برای تکرار ، در اینجا نحوه درک نمودار آبشار خود آورده شده است:

  • نمودار آبشار مجموعه ای از مقادیر منفی و مثبت را نشان می دهد. هر مقدار بعد از آن مقدار را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • به عنوان مثال ، اگر یک هفته 3 امتیاز از دست بدهید ، مقدار بعدی این حساب را در نظر می گیرد. اگر 5 لید به دست آورید ، نمودار آبشار از مقدار -3 به عنوان نقطه شروع استفاده می کند ، به طوری که نقطه پایان شما 2 لید است.
  • هر ستون برای تشخیص مقادیر مثبت و منفی کدگذاری رنگ شده است.

و نحوه تجزیه و تحلیل آن در اینجا است.

محدوده زمانی را با بیشترین تلفات بررسی کنید.

کدام ماه ها یا هفته ها بیشترین ضرر را دیدید؟ دیدن و درک این ارقام مهم است تا از نمودار خود بیشترین بهره را ببرید. از آنجا می توانید برای آن ماه ها عیب یابی کرده یا استراتژی جدیدی ارائه دهید.

محدوده زمانی را با بیشترین سود بررسی کنید.

برعکس ، به بازه های زمانی که بیشترین دستاوردها را داشته اند نگاه کنید. شما می خواهید آنچه را که در آن ماه ها انجام داده اید – یا روند تحقیقاتی که باعث تقویت شما در آن زمان ها شده است – تقلید کنید.

تغییر خالص را در کل بازه زمانی بررسی کنید.

از ابتدا تا انتها ، چقدر تفاوت بزرگ مشاهده کردید؟ آیا اختلاف مثبت بود یا منفی؟ آیا ممکن است کسب و کار شما نتایج بهتری داشته باشد؟

پس از اجرای یک استراتژی جدید ، به سود و زیان هفته به هفته نگاه کنید.

پس از ایجاد یک استراتژی جدید ، استفاده از نمودار آبشار مفید خواهد بود تا ببینید چگونه از هفته به هفته بر شما تأثیر می گذارد – نتایج مثبت یا منفی بیشتری مشاهده می کنید.

برای تجزیه و تحلیل بهتر عملکرد خود از نمودار آبشار استفاده کنید

برای اطمینان از اینکه دامنه کامل تجزیه و تحلیل خود را بررسی می کنید ، توصیه می کنیم یک نمودار آبشار تهیه کنید. این یک ابزار ارزشمند تجسم داده است که به شما کمک می کند تجزیه و تحلیل خود را به طور متوالی درک کنید. دیگر لازم نیست به نمودارهای خط معمولی اعتماد کنید – با یک نمودار آبشار ، سود و زیان خود را با گذشت زمان در سطح بسیار دقیق تری درک خواهید کرد.

یادداشت سردبیر: این پست در اصل در ماه مه 2011 منتشر شد و برای شادابی ، دقت و جامعیت به روز شده است.

HubSpot can create various chart types.


نوشته ها مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *