استراتژی بازاریابی, وبسایت و پروفایل شخصی داود جمیری

نحوه ایجاد استراتژی توسعه بازار [الگوهای برنامه ریزی رایگان]

روند کسب و کار شما خیلی خوب می شود – اما هنوز هم س questionsال ها باقی مانده است: آیا ممکن است فروش بیشتری داشته باشید؟ آیا فرصتی برای افزایش سهم بازار وجود دارد؟ آیا راهی وجود دارد که بتوانید اقدامات متنوع سازی محصول خود را بیشتر کنید؟

شرکتهایی که امیدوارند درآمدشان را افزایش دهند می توانند این کار را به روش های مختلفی انجام دهند – از جمله افزایش بودجه تبلیغاتی ، گسترش تیم های فروش خود و سرمایه گذاری زیاد در توسعه محصول.

با این وجود ، یکی از راه های غالباً نادیده گرفته شده برای تقویت فروش ناخالص شما ، یک استراتژی توسعه بازار هدفمند ، کاملاً تحقیق شده و ماهرانه است.

در این مقاله ، ما توضیح خواهیم داد که توسعه بازار چیست و چگونه می توانید از آن برای افزایش فروش و رشد تجارت خود استفاده کنید. سپس ، نگاهی خواهیم انداخت به چند نمونه از استراتژی های توسعه بازار که امروزه برای مشاغل برتر کار می کنند.

→ Download Now: Free Marketing Plan Template

market development strategy matrix chart

هر دسته بر دو محور قرار دارد – یکی برای بازار و دیگری برای ریسک. یک شرکت می تواند تلاش خود را به بازارهای جدید یا موجود گسترش دهد و هرکدام کم و بیش خطری را برای تجارت به همراه دارند.

نفوذ در بازار

وقتی مشاغل می خواهند با ریسک کم در بازارهای موجود خود گسترش پیدا کنند ، ممکن است یک استراتژی نفوذ در بازار را امتحان کنند. در این سناریو ، TAM افزایش می یابد زیرا با ارائه یک محصول یا خدمات جدید ، یک کسب و کار می تواند به طور م amountثر حداکثر درآمد خود را که ممکن است از پایگاه مشتری فعلی خود کسب کند ، افزایش دهد. راه اندازی محصول روشی م effectiveثر برای اجرای این استراتژی است.

  • راه اندازی محصولات – ممکن است یک شرکت تکرار جدید کالایی را که قبلاً با موفقیت در بازار فروخته است منتشر کند. هدف از راه اندازی یک محصول جدید ایجاد هیجان و هیاهو در اطراف نام تجاری برای افزایش فروش است.

توسعه محصول

یک راه با ریسک بیشتر برای گسترش در بازار موجود توسعه محصول است ، اما اشتباه نکنید – این استراتژی توسعه بازار می تواند پاداش آور باشد. تولید محصولات جدید یک فرآیند ظریف است. مشاغل باید کاملاً از بازار خود آگاه باشند زیرا علاقه به بازار عامل مهمی در توسعه محصول است. اگر مخاطب به دلیل کمبود آموزش در مورد محصول ، یک کمپین بازاریابی ضعیف برای تبلیغ محصول یا حتی زمان نامناسب برای راه اندازی محصول ، پذیرای مخاطب نباشد ، اجرای این استراتژی دشوار است. با این حال ، شرکت هایی که در تولید محصولات جدید شکست خورده اند ، معمولاً آموخته های عمیقی دارند تا از استراتژی توسعه بازار بعدی خود استفاده کنند. توسعه محصول انواع مختلفی دارد ، در اینجا چند مورد آورده شده است:

  • تغییر نام تجاری – اگر یک تجارت طولانی مدت بوده است یا اخیراً در آب گرم بوده است ، ممکن است بازار از نام تجاری جدا شده باشد. این می تواند به دلیل عدم تبلیغات در اطراف خود برند ، موقعیت منسوخ محصول نسبت به رقابت یا بی اعتمادی در بازار رخ دهد. شرکت ها می توانند خود را تغییر نام دهند تا با بازار موجود خود ارتباط برقرار کنند در حالی که خود را به عنوان یک گزینه مناسب در میان رقابت قرار می دهند. تنظیم بسته بندی یک محصول ، ارائه اندازه ، عطر و طعم یا رنگ جدید یا حتی تغییر نام محصول یا مارک تجاری می تواند به یک شرکت کمک کند تا یک محصول را با نام تجاری جدید جایگاه بهتری در بازار موجود خود پیدا کند.
  • قیمت گذاری مجدد – روش دیگر برای جذب در بازار موجود این است که یک شرکت تجاری از طریق قیمت گذاری محصولات خود را در دسترس یا مطلوب تر آن بازار قرار دهد. قیمت گذاری مجدد لزوماً به معنای کاهش قیمت نیست ، اگرچه این یکی از راه های اجرای استراتژی توسعه محصول است. این می تواند به معنای تغییر نام تجاری در بازار برای نشان دادن ارزش یا لوکس بودن باشد ، بنابراین توجیه افزایش قیمت برای جذب این مصرف کنندگان است.

توسعه بازار

هنگام گسترش به بازارهای جدید ، می توان رویکرد کم خطرتری را در پیش گرفت. برای توسعه بازار ، یک تجارت ممکن است برخی از خطرات را از بین ببرد. در این مثال ، TAM افزایش می یابد زیرا یک کسب و کار افراد بیشتری را به بازار هدف خود اضافه می کند – بنابراین می تواند بدون سرمایه گذاری در یک خط تولید جدید به مشتریان جدید خدمات ارائه دهد. در اینجا چند روش وجود دارد که تجارت می تواند بازار جدیدی را توسعه دهد:

  • گسترش جغرافیایی – تحقیقات می تواند بازارهای مناسب برای رونق تجارت را براساس مکانی که در حال حاضر کسب و کار فعالیت می کند ، نشان دهد. گسترش جغرافیایی می تواند هم برای آجر و ملات و هم برای مشاغل آنلاین مفید باشد.
  • حق رای دادن – حق داشتن صاحبان مشاغل شخصی برای استفاده از مارک و علائم تجاری مرتبط با یک شرکت روش دیگری برای گسترش به بازار جدید بدون ریسک زیاد است. در توافق نامه های حق رای دادن ، صاحب امتیاز معمولاً برای بدست آوردن حقوق اداره تجارت ، حق الزحمه اولیه را به فرانشیز پرداخت می کند.

تنوع

گاهی اوقات ، ممکن است یک کسب و کار از فعالیت و بازار عادی خود خارج شود و محصولی را برای یک صنعت و بازار کاملاً متفاوت ایجاد کند. به همین دلیل ، متنوع سازی می تواند خطری عمده برای تجارت باشد ، اما اگر به طور مثر انجام شود ، می تواند بسیار سودآور باشد.

  • تنوع محصولات مشابه – ممکن است یک شرکت متوجه شود که مواد اولیه یا محصولات جانبی کالاهایی که می فروشند را می توان در یک محصول کاملاً جدید مورد استفاده قرار داد که می تواند به بازار عرضه کند مخاطبان متفاوتی نسبت به مخاطبی که در حال حاضر محصولات خود را خریداری می کند.
  • تنوع محصول منحصر به فرد – به جای استفاده از محصولات موجود ، یک شرکت ممکن است یک روش کاملاً منحصر به فرد را برای نفوذ به بازار جدید با ارائه محصول یا خدمتی متفاوت با هر چیزی که در صنعت آن ارائه شود.

تصمیم در مورد زمان و چگونگی توسعه بازار موجود باید فرایندی روشمند باشد.

فقط به این دلیل که کسب و کار شما یک بار صاعقه زده است ، به معنای موفقیت تضمین شده طرح توسعه جدید شما نیست.

به دلیل این واقعیت ، این مراحل را دنبال کنید و از این منابع برای تعیین اینکه آیا باید بازار خود را توسعه دهید ، چگونه باید توسعه دهید ، و اینکه آیا این طرح موفقیت آمیز است یا خیر استفاده کنید.

مرحله 1: درباره فرصت های توسعه خود تحقیق کنید.

دنبال کردن داغ ترین روندها همیشه وسوسه انگیز است – خواه این به معنای افزودن تمرکز بیشتر به مشاغل مشاوره شما باشد و یا اضافه کردن موارد بیشتر به فهرست رستوران خود.

با این حال ، قبل از اینکه وقت ، پول یا منابع خود را صرف توسعه بازار خود براساس روند کنید ، این مراحل را برای تعیین ارزشمند بودن گسترش انجام دهید.

مشخصات خریدار خود را مرور کنید

ابزار ویژه: الگوهای خریدار HubSpot Persona

بارگیری این الگوها

هنگام گسترش بازار خود ، با نیاز احتمالی به خریداران جدید یا تجدید نظر شده خریدار روبرو هستید ، که نمایشی نیمه داستانی از مشتری ایده آل شما بر اساس تحقیقات بازار و داده های واقعی در مورد مشتریان فعلی شما است.

انگیزه ها ، اطلاعات جمعیتی و زمینه های بازار هدف جدید خود را در نظر بگیرید تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا طرح توسعه منطقی است یا خیر.

درباره بازار خود تحقیق کنید

ابزار ویژه: کیت تحقیقات بازار HubSpot

بارگیری این کیت

قبل از اقدام به ورود به بازار ، درک جایگاه فرضی شما مهم است. برای این منظور ، تمرینات تحقیق در بازار مانند تجزیه و تحلیل پنج نیروی پورتر را انجام دهید > یا یک تجزیه و تحلیل SWOT برای تعیین نقاط قوت ، ضعف ، قدرت خریدار ، تهدید جایگزین ها یا سایر ویژگی ها در مقایسه با رقبا در این بازار جدید.

علاوه بر این ، شما می خواهید قبل از انتقال نفوذ بازار را محاسبه کنید با هر برنامه ای برای گسترش به جلو بروید.

از مشتریان خود نظرسنجی کنید

در ویژه ابزار: الگوهای بررسی رضایت مشتری
این الگوها را بارگیری کنید

اگر می خواهید خط تولید فعلی خود را گسترش دهید تا از مشتریان فعلی درآمد بیشتری کسب کنید ، اطمینان حاصل کنید که گسترش مورد نظر شما به گرمی دریافت می شود. اینکه از خود بپرسید چرا منطقی است که ناشی از سازمان شماست اولین قدم خوب است.

با این حال ، صحبت و بررسی مشتریان خود برای اینکه آیا توسعه پیشنهادی شما برای زندگی آنها مفید است (و مهمتر از آن ، اینکه آیا آنها آن را از شما خریداری می کنند یا نه) یک دلیل اثبات لازم قبل از گسترش پیشنهادات شما به عنوان یک تجارت است .

مرحله 2: اهداف رشد خود را تعیین کنید.

توسعه موفقیت آمیز بازار با افزودن فروش ، سود ، کارمندان ، مشتریان ، محصولات ، کاربران ، مکانها یا ترکیبی از این معیارها همراه خواهد بود.

از آنجا که موارد زیادی در این خط وجود دارد ، اهدافی را توسعه دهید که قصد دارید جنبه های مختلفی از تجارت خود را توسعه دهید ، علاوه بر این که هدف رشد شما برای هر معیار چیست.

به عنوان مثال ، با افزودن یک مکان دیگر ، می توانید اهداف رشد زیر را تعیین کنید:

  • 90٪ مشتریان را افزایش دهید.
  • افزایش 100 درصدی درآمد
  • پس از جبران مجدد سرمایه اولیه ، سود سالانه دو برابر کنید.
  • تعداد کارمندان را 20 نفر افزایش دهید.

در طول این مرحله ، شما همچنین باید شرایط لازم را برای کمک به شما در رسیدن به اهداف رشد خود مانند بودجه اولیه ، ابزارها و نرم افزار در نظر بگیرید تا به شما کمک کند ابتکار عمل را به طور موفقیت آمیز راه اندازی کنید.

سرانجام ، مهمترین معیار اندازه گیری قبل از اقدام به گسترش یا توسعه بازار ، ROI است. در این مرحله از فرآیند ، هزینه های مقدماتی توسعه بازار خود را با توجه به تعداد درآمد پیش بینی شده برای یک توسعه موفق مقایسه کنید.

اگر میزان بازگشت سرمایه به اندازه کافی تشویق به جلو نرود ، ممکن است لازم باشد به صفحه نقاشی برگردید و یک استراتژی رشد جدید و مجموعه اهداف تعیین کنید.

در ویژه ابزار: استراتژی رشد و الگوی برنامه ریزی

الگو را بارگیری کنید

با استفاده از الگوی بالا ، اهداف رشد و استراتژی خود را برای ایجاد پایه و اساس ابتکار توسعه بازار بیان کنید. این الگو به شما کمک می کند تا مراحل لازم برای دستیابی به اهداف خود را برنامه ریزی کنید و به شما کمک می کند تا واقع بین بودن یا نبودن آنها را برای این پروژه تعیین کنید.

مرحله 3: برنامه بازاریابی خود را ایجاد کنید.

افزایش بازار به معنای افزایش نیاز به بازاریابی موثر است.

برای تولید تقاضا – یا جذب تقاضای موجود در بازار خود – مطمئن شوید برنامه بازاریابی به روز و بازتاب دهنده ابتکاراتی است که برای رشد سهم بازار شما در حد مطلوب خود انجام خواهد داد.

تمام اقدامات زیر و چگونگی نقش آنها در ایجاد درآمد بیشتر در بازار تازه توسعه یافته شما را در نظر بگیرید:

در ویژه ابزار: الگوی طرح بازاریابی HubSpot

طرح بازاریابی خود را که از توسعه بازار شما پشتیبانی می کند با الگوی بالا ثبت کنید و در صورت لزوم تنظیماتی را در آن انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که به صورت دقیق ، جذاب و سازگار به بازار خود رسیده اید.

مرحله 4: به بازار بروید.

زمان آن فرا رسیده است – تحقیقات و برنامه ریزی شما به پایان رسیده است و شما آماده هستید تا استراتژی توسعه خود را به طور رسمی تصویب کنید ، خواه باز کردن درهای مکان جدید شما باشد یا اینکه محصول جدید خود را برای خرید در وب سایت خود در دسترس قرار دهید.

اما قبل از شروع به جمع آوری درآمد ، باید چند مرحله نهایی انجام شود – به طور خاص ، همسو کردن تیم خود در بهترین راه برای انجام این راه اندازی بازار.

با مدیریت سه کار ضروری داخلی با موفقیت به بازار بروید – همه اینها را می توان با این محصول فروش بازار :

برنامه ریزی کمپین

برنامه تبلیغات باید برای هر کسی که در موفقیت این پروژه سهیم است ، یک مرحله باشد. علاوه بر عناصر تاکتیکی و استراتژیکی که اعضای تیم باید به آنها پایبند باشند ، باید یک هدف کلی برای توسعه بازار فراهم کند.

برنامه ریزی فروش

برنامه فروش باید بینش خاص تری را برای تیم فروش فراهم کند – به خصوص در مورد پیش بینی های کلی ، اهداف تیمی یا فردی و استراتژی هایی برای چگونگی سازمان برای دستیابی به این اهداف

به روزرسانی های ایمیل تیم

برای شرکت در کل – خصوصاً برای افرادی که باید به آنها اطلاع داده شود اما ممکن است وظایفی را برای تکمیل آنها تعیین نکرده باشند – به روزرسانی ایمیل تیم مهمترین ارتباطات در طول توسعه بازار است. این پیام باید حاوی بررسی وضعیت جدول زمانی راه اندازی و کارهای برجسته باشد و هرگونه اعلانی را که شرکت باید در طول کار روزانه از آن آگاه باشد ، انجام دهد.

ابزار ویژه: کیت خرید به بازار HubSpot

این کیت را بارگیری کنید

برای متمرکز کردن برنامه ریزی های داخلی و تلاش های ارتباطی در طی فرآیند توسعه بازار ، از کیت برنامه ریزی HubSpot رفتن به بازار .

مرحله 5: نتایج خود را تجزیه و تحلیل کنید.

هنگامی که اقدامات لازم برای توسعه بازار خود را انجام دادید ، کار فقط آغاز شده است. پس از روز راه اندازی ، شما باید اطمینان حاصل کنید که مشتریان از رضایت ، کیفیت و کیفیت محصولات و خدمات ، حفظ کارمندان و مهمترین هدفها برآورده شدن اهداف برخوردار هستند.

جمع آوری داده های فروش را در اسرع وقت شروع کنید تا بتوانید تجزیه و تحلیل اینکه آیا پیش بینی های خود را برآورده می کنید یا نه شروع کنید. در غیر اینصورت ، ممکن است مجبور شوید برنامه ای تنظیم کنید که یا اهداف شما را واقع بینانه تر تنظیم کند یا استراتژی خود را برای اطمینان از تحقق اهداف خود تنظیم کنید.

پس از در دسترس بودن داده ها ، اطمینان حاصل کنید که یافته های خود را به طور دقیق و واضح ارائه می کنید تا ذینفعان بتوانند به طور کامل نتایج را بدانند ، چگونه به آنها رسیده اید و مراحل بعدی استراتژی توسعه بازار شما چیست.

ابزار ویژه: الگوهای گزارشگری بازاریابی

این الگوها را بارگیری کنید

این الگوها در PowerPoint ، Excel و Google Drive موجود است ، به راننده پروژه کمک می کند تا نتایج استراتژی توسعه بازار خود را به تیم شما برساند.

مثالهای استراتژی توسعه بازار

1 کارل جونیور و Hardee’s – گسترش جغرافیایی

Carl's Jr and hardees  market development geographic expansion strategy example

Image Source

Although these two companies started as separate restaurants — Carl’s Jr. on the west coast and Hardee’s on the east coast — they merged in the late 1990s to become one company under two names. From a high-level perspective, this might seem like a branding and marketing nightmare, but within their respective geographic markets, the different names have been successful. Carl’s Jr. took the opportunity to acquire Hardee’s, thus expanding the burger chain across the country, becoming one of the largest burger chains in the United States.

2. Popeyes Louisiana Kitchen – Market Penetration

Popeye's and chick-fil-a twitter feud  market penetration strategy example

Image Source

Sometimes, a market development opportunity can appear when you least expect it. That was the case with Popeyes Louisiana Kitchen. The company’s brand was so well-integrated into its marketing operations that a simple tweet in response to Chick-Fil-A prompted a tumultuous beef over which brand had the best chicken sandwich. Once the Tweet gained traction, Popeyes quickly capitalized on the opportunity to sell more of a product they had recently launched.

Although there were some logistics issues that caused supply and demand imbalances, the brand was able to maintain a stronghold on the market with lines wrapping around parking lots and into the streets once the sandwiches were back in stock.

As recently as Q2 2021, Popeyes is still running TV ad campaigns for the chicken sandwich — more than two years after the incredibly successful product launch.

3 The Lash Lounge – Franchise

The lash lounge  market development strategy example

Since 2010, The Lash Lounge has been scaling its presence across the United States through franchising. As of 2020, the company has grown to 108 locations, most of which opened around 2019. Franchising helped this company expand into new markets with relatively low risk.

The Lash Lounge team trains the new franchisees on their techniques and immerses them in the culture to create one cohesive team that doesn’t feel disjointed.

4 Unilever – Diversification

Unilever diversification market development strategy example

Today, we know Unilever as the parent company of some of the most notable brands like Dove, Breyers, and Hellmann’s. However, the company initially went into business selling soap. After realizing that the ingredients for making soap shared similarities with those needed for making margarine, they diversified and expanded into a new market with a new product. Over time, Unilever created and acquired new brands in the soap, cosmetics, butter, and ice cream industries, essentially diversifying its product line and market.

Developing Your Market

Before you follow the latest trend in marketing, take a moment to analyze your strategy thus far to forge a path that will yield success. By planning a market development strategy, you’ll have the opportunity to assess your company’s risk tolerance and understand where your business stands within the market so you can turn your market development idea into a reality.

Editor’s note: This post was originally published in November 2020 and has been updated for comprehensiveness.

Marketing Plan Template

نوشته ها مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *