بازار یابی, وبسایت و پروفایل شخصی داود جمیری

مهارتهای بین فردی چیست؟ + 5 راه برای توسعه آنها

برای موفقیت در مشاغل خود ، ما اغلب به طیف گسترده ای از مهارت ها ، از برقراری ارتباط ساده تا دانش عمیق محصول ، پایان می دهیم.

مهارتهای نرم ، مانند ارتباطات ، در دسته مهارتهای بین فردی قرار می گیرند و معمولاً بدون توجه به موقعیتی که برای آن درخواست می کنید ، از همه انتظار می رود. در این پست ، مهارتهای بین فردی چیست ، نمونه هایی از ظاهر آنها در عمل و نحوه توسعه آنها و نمایش آنها در رزومه خود برای برجسته شدن در برابر سایر متقاضیان را بیاموزید.

→ Click here to download leadership lessons from HubSpot founder, Dharmesh  Shah [Free Guide].

مهارت های بین فردی به همه جنبه های زندگی ، از روابط نزدیک تا مشارکت های تجاری مربوط می شود.

مهارتهای بین فردی در سازمان

در دنیای تجارت ، مهارت های بین فردی نحوه ارتباط ما با اعضای تیم را تعیین می کند. برای مثال ، فرض کنید در محل کار احساس تنش می کنید. شما می توانید این موضوع را بررسی کرده و از گوش دادن فعال برای ریشه یابی مشکل استفاده کنید و سپس از ارتباط م effectiveثر برای حل و فصل استفاده کنید.

چرا مهارتهای بین فردی مهم هستند؟

بسیاری از مسیرهای شغلی با تعامل مداوم با افراد ، خواه همکاران یا هم تیمی ها همراه است ، بنابراین دانستن نحوه تعامل با همه بسیار مهم است. بدون آنها ، عملکرد مطابق انتظار دشوار خواهد بود.

با توجه به این موضوع ، کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که دارای مهارتهای بین فردی قوی هستند زیرا این بدان معناست که آنها می توانند با دیگران به خوبی کار کنند و به گونه ای ارتباط برقرار کنند که باعث موفقیت کسب و کار شود. در برخی مشاغل ، مانند خدمات به مشتریان ، مهارتهای بین فردی قوی ضروری است.

از همه مهمتر ، مهارتهای بین فردی به ما کمک می کند تا با دیگران به شیوه ای قابل احترام تعامل داشته باشیم. حتی اگر شما یک مهندس نرم افزار هستید که بیشتر وقت خود را بر روی کامپیوتر می گذرانید ، باز هم باید با هم تیمی های خود تعامل داشته باشید و گاهی اوقات جزئیات فنی را برای کسانی که ممکن است از دانش یکسانی برخوردار نباشند توضیح دهید ، که این امر نیاز به ارتباط خوب دارد.

در مورد مهارتهای بین فردی در مقابل مهارتهای درون فردی گیجی وجود دارد ، بنابراین تفاوت را در زیر توضیح می دهیم.

مهارتهای بین فردی در مقابل مهارتهای بین فردی

چند حرف تفاوت بین مهارت های درون فردی و بین فردی را ایجاد می کنند ، اما متفاوت هستند. به طور خاص ، مهارتهای بین فردی نحوه صحبت با خود در ذهن شما است ، و مهارتهای بین فردی در گفتگو با افراد دیگر دخیل است.

با این حال ، هر دو از طریق هوش هیجانی با یکدیگر ارتباط دارند. داشتن خودآگاهی قوی (درون فردی) می تواند به شما در بهبود مهارت های بین فردی کمک کند ، زیرا قادر خواهید بود احساسات خود را بدون توجه به موقعیت مدیریت کنید و بر این اساس پاسخ دهید.

انواع مهارتهای بین فردی

انواع مختلفی از مهارتهای بین فردی وجود دارد و بسیاری از آنها مکمل یکدیگر هستند. در زیر مهارتهای متداول بین فردی را فهرست کرده و نمونه هایی از ظاهر آنها در عمل را بیان می کنیم.

  • ارتباطات – نحوه برقراری ارتباط واضح و م effectivelyثر با دیگران.
  • مدیریت تعارض – نحوه برخورد شما با موقعیت های مشاغل مشكل زا در هنگام بروز ، خواه واسطه كردن مشكلی بین همكاران و خواه یافتن راه حل برای یك مسئله شخصی. صرف نظر از میزان سابقه کار ، مدیریت تعارض یک مهارت اساسی است.
  • همدلی – همدلی مهمترین مهارت بین فردی است ، زیرا شما نیاز به همدلی ، درک و مراقبت از اطرافیان خود دارید و روزانه با آنها کار می کنید.
  • رهبری – شامل توانایی ایجاد انگیزه و تشویق دیگران ، صرف نظر از اینکه در نقش رهبری هستید ، و می توانید در سناریوهایی که به رهبر نیاز دارد ، قدم بردارید.
  • گوش دادن – به شدت با ارتباط و همدلی ارتباط دارد. شما باید به همکاران خود گوش دهید تا آنها احساس راحتی کنند ، به آنها گوش داده شود و ارزش قائل شوند.
  • همکاری – به عنوان یک کارمند ، بسیار مهم است که بتوانید با دیگران کنار بیایید و برای انجام کار به صورت تیمی کار کنید.

نمونه هایی از مهارتهای بین فردی

نوع مهارت بین فردی

نمونه ای از مهارت بین فردی در عمل

ارتباطات

ارتباط غیر کلامی و زبان بدن ، صحبت در جمع ، ارتباط کلامی ، ارتباط کتبی ، توانایی ایجاد ارتباط

مدیریت تعارض

حل مسئله ، گوش دادن فعال ، واسطه

همدلی

دلسوز ، دلسوز ، دیپلماتیک ، مهربان ، تمرین گوش دادن فعال ، درک مطلب ، ایجاد رابطه

رهبری

تشویق ، مدیریت ، راهنمایی ، انگیزه ، قابلیت اطمینان ، مشاوره ، انتقاد سازنده ، دیپلماسی ، انعطاف پذیری

گوش دادن

گوش دادن فعال ، کنجکاوی ، توانایی تمرکز و نشان دادن تمرکز شما ، و گوش دادن به کسانی که صحبت می کنند

همکاری کنید

توانایی دیدن هر دو طرف ، ایجاد احساس احترام و ارزش در افراد ، کار در تیم ها و درک پویایی تیم

چگونه مهارت های بین فردی را توسعه دهیم

مهارت های بین فردی ، صرف نظر از نقشی که دارید ، ضروری هستند. در اینجا نکاتی برای توسعه مهارت های بین فردی و بهبود مهارت هایی که دارید ، آورده شده است.

1 از منابع موجود استفاده کنید.

به دنبال دوره های آنلاین یا کتاب های متخصصان باشید که اهمیت مهارت های بین فردی را توضیح داده و نکاتی را در مورد توسعه آنها بر اساس تجربیات خود ارائه دهند.

2 زمینه هایی را برای بهبود شناسایی کنید.

شناسایی زمینه های بهبود می تواند به توسعه مهارت های شما کمک کند.

می توانید از افرادی که روزانه با شما کار می کنند بازخورد بخواهید و درباره مواردی که فکر می کنند می توانند از پیشرفت استفاده کنند ، مطلع شوند. اگر در نقش های روبرو با مشتری کار می کنید ، می توانید نمرات NPS یا نظرسنجی های مشتریان خود را زیر نظر داشته باشید تا درک کنید که در کجا احساس کوتاهی می کنید.

3 بازخورد بخواهید و از آن درس بگیرید.

یکی از بهترین راه ها برای درک سطح مهارت خود این است که از افرادی که هر روز با شما ارتباط برقرار می کنند ، مانند همکاران ، مربیان یا کارفرمایان ، درباره عملکرد فعلی خود بازخورد بگیرید.

به عنوان مثال ، شاید شما روزانه به صورت تیمی کار می کنید و یکی از همکاران شما می گوید گاهی اوقات احساس نمی کنند که توسط شما شنیده می شود. می توانید از ارزیابی آنها درس بگیرید و برای تمرین گوش دادن فعال تلاش کنید.

4 مهارت های خود را تمرین کنید.

مانند بیشتر مهارتها ، یکی از بهترین راهها برای توسعه آنها تمرین با آنهاست. خود را در شرایطی قرار دهید که این مهارتها از شما خواسته می شود ، مانند افزایش در جلسات تیم و ایفای نقش های رهبری. همانطور که در بالا ذکر شد ، می توانید از همکاران خود بازخورد بخواهید و بیاموزید که چه چیزی درست بوده و چه چیزی نیاز به کار بیشتری دارد.

5 درک کنید که توسعه مهارت های شما “پایانی” ندارد.

اگرچه ممکن است تمایل شما به کامل بودن باشد ، اما هیچ راهی برای کامل بودن وجود ندارد. همه همیشه در حال یادگیری هستند و مهارت های خود را توسعه می دهند ، به ویژه اینکه الزامات نقش می تواند متفاوت باشد.

به عنوان مثال ، کار در خدمات مشتری ممکن است شما را ملزم به تمرکز بیشتر بر روی حل مشکلات و همدلی کند ، در حالی که با تصدی نقش به عنوان مدیر ممکن است زمان بیشتری را صرف همکاری و مدیریت تعارض کنید. بپذیرید که همیشه جا برای رشد و توسعه وجود دارد و تا زمانی که از این امر آگاه باشید ، مهارت های مورد نیاز برای موفقیت را توسعه می دهید.

مهارتهای بین فردی در رزومه

تأکید بر مهارت های بین فردی شما در رزومه بسیار مهم است ، زیرا بسیاری از کارفرمایان به دنبال آن هستند. گاهی از مهارتهای بین فردی به عنوان مهارتهای نرم به عنوان مهارتهای فنی مانند داشتن دانش محصول یاد می شود.

مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که مهارت های خود را که با شرح وظایف نقش جدید مطابقت دارد شناسایی کنید ، بنابراین می توانید صراحتا نشان دهید که چگونه آنها به شما در موفقیت کمک می کنند.

پس از شناسایی این مهارت ها ، سه گزینه برای نمایش آنها دارید:

  • یک لیست ساده از مهارتها ،
  • فهرستی از دستاوردهای شغلی شما و مهارت های بین فردی که به شما در دستیابی به این موفقیت کمک کرده است
  • در خلاصه ای از تجربه خود در بالای رزومه خود.

همانطور که در بالا ذکر شد ، هیچ خط پایان برای توسعه مهارت های بین فردی شما وجود ندارد. کسانی که برای هر شغل به آنها احتیاج دارید بسته به صنعت شما تغییر خواهند کرد و یادگیری مداوم همیشه مهم است. با این حال ، از نکات موجود در این لیست استفاده کنید ، خود را در شرایطی قرار دهید که باید مهارت های خود را تمرین کنید ، و متوجه خواهید شد که در نقش های خود موفق هستید ، صرف نظر از اینکه شما تازه کار خود را شروع کرده اید یا یک مدیر مجرب هستید.

New Call-to-action

نوشته ها مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *