وبسایت و پروفایل شخصی داود جمیری

مدل داده های سازمانی چیست؟ [+ مثالها]

مدل سازی داده های سازمانی چیز جدیدی نیست. این تاکتیک سالهاست که وجود دارد ، اما امروزه هنوز برای مشاغل مدرن اهمیت دارد.

گاهی اوقات ممکن است یک مفهوم انتزاعی و پیچیده به نظر برسد ، اما بخش مهمی از حکمرانی داده است که به مدیریت و ایمن سازی دارایی های داده شرکت کمک می کند.

در دنیای امروز ، امنیت داده ها و افزایش بهره وری و کارایی با برنامه های به روز و فرایندهای دیجیتالی مهم است.

مدل سازی داده های سازمانی می تواند به اطمینان از برنامه ها و داده های شرکت استاندارد ، ایمن و مطابق با ماموریت تجاری کمک کند.

Download Now: Free Growth Strategy Template

مدل داده سازمانی چیست؟

به زبان ساده ، مدل داده های سازمانی نمایشی بصری یا نمودار داده های یک کسب و کار سازمانی است. در تلاش برای تعریف و استانداردسازی داده های کل یک کسب و کار سازمانی ، بر اجزای انتزاعی سطح بالا و متمرکز است.

این بدان معناست که مدل سازی داده های سازمانی می تواند یک کار بزرگ باشد ، اما کمک به کاهش موارد تکراری ، نادرستی و خطاها در داده های یک کسب و کار مهم خواهد بود.

چرا به یک مدل داده سازمانی نیاز دارید؟

دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است به یک مدل داده سازمانی نیاز داشته باشید. بیایید در حال حاضر به چهار مورد شیرجه بزنیم.

1. بهبود کیفیت داده

حتی شرکت های کوچک داده های زیادی را به صورت روزانه مدیریت می کنند. با گذشت زمان ، این داده ها می توانند به سرعت بی ربط شوند. خطاها می توانند ناخواسته از بین بروند ، مانند افزونگی ها. هرچه مسائل در داده ها بیشتر باشد ، دقت آن کمتر می شود. هنگامی که شرکت ها برای آگاهی از تصمیمات ، داده ها را بازبینی می کنند ، داده های مملو از خطا و افزونگی می تواند بر فروش و رشد شرکت تأثیر بگذارد. با نگاهی جامع و جامع به داده ها و تعریف آن از طریق مدل سازی داده های سازمانی ، می توان به طور مناسب به این مسائل پرداخت.

2. تعریف همه داده ها

مدل سازی داده های سازمانی یک کار بزرگ است ، اما به این دلیل است که تمام داده های یک کسب و کار سازمانی را مورد بررسی قرار می دهد. یک شرکت می تواند داده ها را تمیز کند و برنامه ها را هم تراز کند ، بنابراین همه چیز منسجم و بدون مشکل با مدل داده های سازمانی است.

3. مدیریت داده

به طور مشابه ، مدیریت داده ها زمانی آسان تر است که همه آنها در یک نمودار آدرس دهی و تعریف شوند. مدل داده های سازمانی سطح بالاتری خواهد داشت ، بنابراین برای تعریف جزئیات به شیرجه های عمیق تر و مدل سازی داده های فشرده تر نیاز است. اما به طور کلی ، یک شرکت می تواند همه دارایی های داده خود را هنگامی که همه آنها در یک مدل داده قرار می گیرند ، بهتر مدیریت کند.

4. مدیریت داده

مشاغل نیز مانند مصرف کنندگان به فناوری متکی هستند. هرچه بیشتر به صورت آنلاین حرکت کنیم ، مقررات بیشتری برای حفظ حریم خصوصی و امنیت لازم است. مشاغلی که از داده های مصرف کننده محافظت نمی کنند ، خود را در آب داغ می بینند. یک مدل داده سازمانی می تواند به شناسایی داده های یک کسب و کار ، مدیریت بهتر آن و اطمینان از مطابقت کسب و کار با داده ها و قوانین حفظ حریم خصوصی کمک کند.

مزایای مدل داده سازمانی

مزایای مدل داده سازمانی مشابه دلایلی است که یک کسب و کار به آن نیاز دارد.

ابتدا ، اگر شرکتی می خواهد از داده های با کیفیت بالا اطمینان حاصل کند ، باید افزونگی ها و خطاها را حذف کند و همچنین قوانین مربوط به کسب و کار را در مورد داده ها اعمال کند. همه اینها را می توان از طریق فرایند مدل سازی گسترده داده های سازمانی انجام داد.

یک مدل داده سازمانی می تواند با هماهنگ سازی برنامه ها و فناوری های مختلفی که شرکت روزانه از آنها استفاده می کند ، به کسب و کار کمک کند تا در فرآیندهای خود منسجم و استاندارد باشد.

سرانجام ، یک مزیت بزرگ برای مدل سازی داده های سازمانی ، توانایی آن در کمک به یک شرکت برای همسویی داده های خود با حکمرانی داده است. به عنوان مثال ، GDPR ، یا داده های عمومی مقررات حفاظت ، نحوه استفاده شرکت ها از داده های مشتری را بررسی می کند و حریم خصوصی و کنترل داده ها را بیشتر به مصرف کننده می دهد.

وقتی این مقررات اجرا شد ، شرکت ها باید اطمینان حاصل کنند که داده ها را به درستی مدیریت می کنند. این مقررات هنوز در حال اجرا است ، بنابراین مشاغل جدید نیز باید از آن پیروی کنند. عدم پیروی از خط مشی های داده های دولتی می تواند پیامدهای قانونی را در پی داشته باشد ، این همان چیزی است که مدل داده های سازمانی را بسیار ارزشمند می کند.

نحوه ایجاد یک مدل داده سازمانی

مدل داده سازمانی شامل چند مدل کوچکتر است. با شروع با مدل حوزه موضوعی شرکت ، هر یک از مراحل زیر را برای ایجاد مدل داده سازمانی طی می کنید.

1. مدل منطقه موضوعی سازمانی

ESAM یک مدل سطح بالا است که زمینه های اصلی یک تجارت و همچنین روابط بین این حوزه ها را مشخص می کند. به عنوان مثال ، این می تواند شامل حساب ها ، فناوری اطلاعات ، صورتحساب ، امور مالی ، فروش باشد.

2. مدل مفهومی سازمانی

در مرحله بعد ، هر ESAM بیشتر به مدل های مفهومی سازمانی تقسیم می شود که شامل مفاهیم اصلی کسب و کار و نحوه ارتباط این مفاهیم است.

3. مدل نهاد سازمانی

سرانجام ، مدل واحد تجاری شامل علایق اصلی برای هر مفهوم تجاری و جزئیات روابط آنها با یکدیگر است.

نمونه مدل داده های سازمانی

مدل داده های سازمانی را می توان بصورت هرم تجسم کرد. کل هرم مدل داده های سازمانی است ، که فرض می کنیم یک فروشگاه خرده فروشی با مکان آجر و ملات و فروشگاه آنلاین است.

بالای هرم ، مدل موضوعی شرکت است که 10 تا 20 موضوع تجاری تعریف شده است. برخی از آنها می توانند شامل فروشگاه ها ، کارکنان ، انبارها ، محصولات ، پرداخت ها و مشتریان باشند. پیکان ها نحوه ارتباط این موضوعات با یکدیگر را نشان می دهد.

در زیر آن ، وسط هرم یک مدل مفهومی سازمانی کمی گوشتی تر است که هشت تا 15 مفهوم اصلی کسب و کار را در هر مدل موضوعی تعریف می کند. برای مثال ، محصولات ممکن است بر اساس شناسه و نوع ، یا پرداخت ها با کارت های اعتباری ، کارت های نقدی و پول نقد تجزیه شوند.

سرانجام ، اساس هرم مدل نهاد سازمانی است که مناطق اصلی مورد علاقه برای هر مدل مفهومی را مشخص می کند.

ابزار مدل داده های سازمانی

اکنون که درک بهتری از مدل سازی داده های سازمانی دارید ، ممکن است آماده ورود به این پروژه باشید. این ابزار مدل داده به شما کمک می کند تا این فرایند از تیم شما کمتر مالیات بگیرد.

1. لوسیچارت

تیم ها می توانند روی Lucidchart همکاری کنند تا نمودارها و مدل های داده مشارکتی ایجاد کنند. با استانداردهای بین المللی حریم خصوصی و امنیت مطابقت دارد و آن را به گزینه ای امن تبدیل می کند.

اجزای کشیدن و رها کردن به اعضای تیم اجازه می دهد تا مدل های داده را با سهولت بسازند و هر فرد می تواند قسمت هایی از نمودار را انتخاب کرده و نظرات بازخورد خود را بیان کند. می توانید آن را به صورت رایگان آزمایش کنید و قیمت ها بسته به اندازه کسب و کار محدود می شود.

2. مدل ساز داده اروین

مدلساز داده اروین به طور خاص متناسب با تجسم و استانداردسازی دارایی های داده شرکت.

همه داده ها ، چه از انبار داده ها و چه از طریق ابر ، می توانند در یک رابط کار کنند ، و مدل های خودکار می توانند به کاهش اضافات و خطاها برای بهبود کیفیت داده کمک کنند. قیمت گذاری بر اساس نیازهای تجاری متفاوت است ، اما می توانید قبل از انجام این کار ، این ابزار مدل سازی را با یک دوره آزمایشی رایگان بررسی کنید.

3. Diagrams.net

Diagrams.net (قبلا draw.io) یک ابزار مدل سازی داده رایگان است که به شما امکان می دهد نمودارها و نمودارهایی را برای داده های سازمان خود ایجاد کنید. ویژگی های کشیدن و رها کردن ، قرار دادن اشکال ، خطوط و فلش ها را دقیقاً در جایی که می خواهید در نمودار مشبک و خالی آسان می کند.

همچنین می توانید اشکال دست آزاد ترسیم کنید. diagrams.net که به تازگی در 21 فوریه اضافه شده است ، گزینه های مدیریت داده را نیز ارائه می دهد و می توانید همه مدل های داده را در سیستم عامل های ذخیره سازی سطح سازمان خود مانند Dropbox یا Google Drive ذخیره کنید.

4. ER/Studio

ایده آل برای مشاغل سازمانی ، ER/Studio داده های شرکت را با سهولت مدیریت می کند. این نرم افزار مدل سازی داده های سازمانی امکان مهندسی رو به جلو یا معکوس ، نقشه برداری منبع و هدف ، نامگذاری استانداردها و موارد دیگر را فراهم می آورد. می توانید داده ها را از منابع مختلف مدل کنید و استانداردهایی را در این ابزار تعریف و اجرا کنید. این یک ابزار پولی است و بسته به نیاز قیمت ها متفاوت است. همچنین می توانید نسخه نمایشی درخواست کنید.

5. Ab Initio

یکی دیگر از ابزارهای محبوب برای مشاغل سازمانی ، Ab Initio شامل سلف سرویس و اتوماسیون مدل های داده شما برای بهبود کارایی. کاربران می توانند با رعایت حاکمیت داده ها ، داده ها را به طور ایمن مدل و فهرست بندی کنند. این ابزار حتی قوانین خودکار کیفیت داده های عملیاتی را برای پردازش داده ها ایجاد می کند. نرخ مجوزها متفاوت است.

بهبود مدیریت داده با یک مدل داده سازمانی

مطمئناً ، مدل های داده های سازمانی می توانند ترسناک باشند. اما آنها در دنیای داده محور ما بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارند. مدل سازی داده های سازمانی می تواند به استانداردسازی دارایی های داده برای یک تجارت و مدیریت و ایمن سازی بهتر این دارایی ها کمک کند.

مهمتر از همه ، یک مدل داده سازمانی می تواند به شرکت کمک کند با رعایت حاکمیت داده ها از مشکلات قانونی جلوگیری کند. با استفاده از یکی از ابزارهای متعدد برای مدل سازی داده ها ، این کار سخت اما مهم را می توان ساده تر و مشارکتی تر کرد.

New call-to-action

نوشته ها مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *