بازار یابی, وبسایت و پروفایل شخصی داود جمیری

طرح کسب و کار چیست؟ تعریف ، نکات و الگوها

در عصری که بیش از 50 ٪ از بنگاه های کوچک در اولین سال خود شکست می خورند ، داشتن یک طرح تجاری روشن ، مشخص و مدون ، اولین گام مهم برای راه اندازی یک کسب و کار برای موفقیت بلند مدت است.

طرح کسب و کار یک بخش غیرقابل انکار مهم برای کنار گذاشتن هر شرکتی است. این مهم برای تأمین مالی ، مستندسازی مدل کسب و کار شما ، طرح ریزی پیش بینی های مالی شما و تبدیل این قطعه ایده تجاری به واقعیت است.

برنامه های تجاری یک ابزار ضروری برای همه کارآفرینان ، صاحبان مشاغل ، صاحبان مشاغل و حتی دانش آموزان مدارس تجاری است. اما … طرح کسب و کار دقیقاً چیست؟

در این پست ، ما توضیح می دهیم که طرح کسب و کار چیست ، دلایلی که به آن نیاز دارید ، انواع مختلف برنامه های کسب و کار را مشخص کنید و آنچه باید در برنامه خود داشته باشید.

Download Now: Free Business Plan Template

الگوی طرح کسب و کار [ اکنون بارگیری کنید ]

business plan template free

روی طرح تجاری خود کار می کنید؟ سعی کنید از الگوی طرح کسب و کار ما استفاده کنید. این الگو که از قبل با بخشهایی که یک برنامه تجاری بزرگ نیاز دارد ، پر شده است ، به کارآفرینان مشتاق این حس را می دهد که طرح کسب و کار چیست ، چه چیزی باید در آن وجود داشته باشد و چگونه می توان از آن برای ایجاد و توسعه یک تجارت از ابتدا استفاده کرد.

اهداف یک طرح کسب و کار

به احتمال زیاد ، کسی که طرح کسب و کار را تهیه می کند به یک یا چند دلیل زیر این کار را انجام می دهد:

1. تأمین مالی از سرمایه گذاران.

از آنجا که محتویات آن حول محور موفقیت ، شکستن سود و کسب سود است ، از طرح تجاری به عنوان ابزاری برای تامین سرمایه استفاده می شود. این سند روشی کارآفرینانه است که به سرمایه گذاران یا وام دهندگان بالقوه نشان می دهد که چگونه سرمایه آنها به کار گرفته می شود و چگونه به پیشرفت تجارت کمک می کند.

همه بانک ها ، سرمایه گذاران و شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر قبل از واگذاری پول خود می خواهند یک طرح تجاری را ببینند و سرمایه گذاران معمولاً انتظار 10٪ ROI یا بیشتر از سرمایه ای که در یک تجارت سرمایه گذاری می کنند.

بنابراین ، این سرمایه گذاران باید بدانند که آیا – و چه زمانی – پول خود را پس می گیرند (و سپس مقداری). علاوه بر این ، آنها می خواهند در مورد فرایند و استراتژی نحوه رسیدن کسب و کار به اهداف مالی ، جایی که زمینه ارائه شده توسط برنامه های فروش ، بازاریابی و عملیات مورد توجه قرار می گیرد ، مطالعه کنند.

2. مستندسازی استراتژی و اهداف یک شرکت.

یک طرح تجاری نباید سنگ تمام بگذارد.

برنامه های تجاری می توانند ده ها یا حتی صدها صفحه را در بر بگیرند و به طراحان آنها این فرصت را بدهند تا توضیح دهند که اهداف یک کسب و کار چیست و چگونه کسب و کار به آنها می رسد.

برای نشان دادن سرمایه گذاران بالقوه که به هر س questionالی پاسخ داده اند و در هر سناریوی احتمالی فکر کرده اند ، کارآفرینان باید استراتژی های بازاریابی ، فروش و عملیات خود را به طور کامل توضیح دهند – از کسب مکان فیزیکی برای کسب و کار گرفته تا توضیح رویکرد تاکتیکی برای نفوذ بازاریابی. .

برای نشان دادن سرمایه گذاران بالقوه که به هر س questionالی پاسخ داده اند و در هر سناریوی ممکن فکر کرده اند ، کارآفرینان باید استراتژی های بازاریابی ، فروش و عملیات خود را به طور کامل توضیح دهند – از کسب مکان فیزیکی برای کسب و کار تا توضیح رویکرد تاکتیکی برای نفوذ بازاریابی .

این توضیحات در نهایت باید منجر به نقطه عطف کسب و کار شود که توسط پیش بینی فروش و پیش بینی های مالی پشتیبانی می شود ، به طوری که نویسنده طرح کسب و کار می تواند با دلیل پشت هر چیزی که در برنامه مشخص شده صحبت کند.

3. مشروعیت بخشیدن به ایده تجاری.

همه یک ایده عالی برای یک شرکت دارند – تا زمانی که قلم را روی کاغذ بگذارند و متوجه شوند که این کار دقیقاً امکان پذیر نیست.

یک طرح تجاری راهی کارآفرین مشتاق برای اثبات این است که یک ایده تجاری در واقع ارزش دنبال کردن را دارد.

همانطور که کارآفرینان روند ورود به بازار ، نیازهای سرمایه ای و بازگشت سرمایه مورد انتظار خود را ثبت می کنند ، کارآفرینان احتمالاً با چند مورد سکسکه روبرو می شوند که باعث می شود آنها استراتژی ها و معیارهای خود را حدس بزنند-و این دقیقاً همان برنامه تجاری است .

این اطمینان حاصل می کند که اردک های کارآفرین قبل از اینکه ایده تجاری خود را به دنیا بیاورند در یک ردیف قرار دارند و به خوانندگان اطمینان می دهد که کسانی که این طرح را نوشته اند ، در مورد این ایده جدی هستند ، زیرا ساعت ها در فکر ایده کسب و کار بوده اند و از تاکتیک های رشد استفاده کرده اند. و محاسبه پیش بینی های مالی.

4. گرفتن A در کلاس تجاری خود.

با توجه به تجربه شخصی ، این شانس وجود دارد که شما ایده های طرح کسب و کار را برای پروژه کلاس Business 101 خود دریافت کنید.

در این صورت ، پیشنهاد می کنیم این پست را در بررسی کنید چگونه می توان یک طرح تجاری نوشت -ارائه راهنمای بخش به بخش در مورد ایجاد برنامه شما؟

1. زیرنویس طرح کسب و کار

هر طرح تجاری بزرگ با یک عنوان و زیرنویس جذاب شروع می شود. شما باید مشخص کنید که سند در واقع یک طرح تجاری است ، اما زیرنویس می تواند به شما در بیان یک جمله کوتاه از داستان کسب و کار شما کمک کند.

2. خلاصه اجرایی

اگرچه این آخرین قسمت از طرح تجاری است که شما می نویسید ، اما این اولین بخش (و شاید تنها بخشی) است که ذینفعان آن را می خوانند. خلاصه اجرایی یک طرح تجاری زمینه را برای بقیه سند آماده می کند. این شامل مأموریت یا بیانیه چشم انداز شرکت شما ، پیشنهاد ارزش و اهداف بلند مدت است.

3. توضیحات شرکت

این قسمت مختصر از طرح تجاری شما نام کسب و کار ، سالهای فعالیت ، پیشنهادات کلیدی و بیانیه موقعیت یابی شما را توضیح می دهد. حتی ممکن است ارزش های اصلی یا سابقه کوتاهی از شرکت را اضافه کنید. نقش شرکت در طرح کسب و کار این است که کسب و کار خود را به شیوه ای قانع کننده و مختصر به خواننده معرفی کند.

4. فرصت تجاری

فرصت تجاری باید سرمایه گذاران را متقاعد کند که سازمان شما نیازهای بازار را به گونه ای برآورده می کند که هیچ شرکت دیگری نمی تواند. این بخش مشکل خاصی را که مشاغل شما در بازار حل می کند و نحوه حل آنها توضیح می دهد. این شامل پیشنهاد ارزش شما و همچنین برخی اطلاعات سطح بالا در مورد بازار هدف شما می شود.

5. تجزیه و تحلیل رقابت

تقریباً هر صنعتی بیش از یک بازیگر در بازار دارد. حتی اگر کسب و کار شما دارای بیشترین سهم بازار در صنعت شما باشد یا مفهوم تجاری شما اولین در نوع خود باشد ، باز هم رقابت دارید. در بخش تجزیه و تحلیل رقابتی ، نگاهی عینی به چشم انداز صنعت خواهید داشت تا تعیین کنید که کسب و کار شما کجا مناسب است. تجزیه و تحلیل SWOT یک راه سازماندهی شده برای قالب بندی این بخش است.

6. بازار هدف

مشتریان اصلی کسب و کار شما چه کسانی هستند و چرا؟ بخش بازار هدف برنامه تجاری شما این موضوع را با جزئیات بیان می کند. بازار هدف باید جمعیت شناسی ، روان شناسی ، رفتارشناسی و جغرافیایی مشتری ایده آل را توضیح دهد.

7. برنامه بازاریابی

بازاریابی گسترده است و پوشاندن هر نوع بازاریابی ممکن وسوسه انگیز است ، اما یک مرور کوتاه از نحوه ارائه پیشنهاد ارزش منحصر به فرد خود به مخاطبان مورد نظر ، و به دنبال آن یک برنامه تاکتیکی کافی است. به طور وسیع فکر کنید و از آن جا باریک تر صحبت کنید: آیا بر یک بازی آهسته و پیوسته تمرکز می کنید که در آن سرمایه گذاری اولیه برای جذب مشتری ارگانیک انجام می دهید؟ یا با استفاده از استراتژی تبلیغاتی با پرداخت هزینه ، تعداد زیادی مشتری سریع ایجاد خواهید کرد؟ این نوع اطلاعات باید بخش برنامه بازاریابی طرح کسب و کار شما را راهنمایی کند.

8. خلاصه مالی

پول روی درختان رشد نمی کند و حتی دیجیتالی ترین و پایدارترین مشاغل هزینه هایی دارند. بیان خلاصه ای از وضعیت مکانی که کسب و کار شما در حال حاضر در آن قرار دارد و می خواهید در آینده در کجا باشد ، این بخش را اثبات می کند. شامل هر گونه اطلاعات پولی باشید که به سرمایه گذاران بالقوه نگاهی به سلامت مالی کسب و کار شما بیاندازد. دارایی ها ، بدهی ها ، هزینه ها ، بدهی ، سرمایه گذاری ، درآمد و موارد دیگر همه در اینجا بازی عادلانه ای هستند.

9. تیم

بنابراین ، شما اهداف بزرگی را مشخص کرده اید ، فرصت تجاری معتبر است و صنعت برای آنچه شما ارائه می دهید آماده است. چه کسی مسئول تبدیل این همه گفتگوی سطح بالا به نتیجه است؟ بخش “تیم” طرح کسب و کار شما با ارائه یک نمای کلی از نقش های مسئول هر هدف ، به این سال پاسخ می دهد. اگر هنوز هیچ یک از اعضای تیم را در هیئت مدیره ندارید ، نگران نباشید ، دانستن اینکه چه وظایفی را باید استخدام کنید در جستجوی بودجه از سرمایه گذاران مفید است.

10. پیش نیازهای مالی

به یاد داشته باشید که یکی از اهداف برنامه کسب و کار ، تأمین بودجه از سرمایه گذاران است ، بنابراین باید الزامات بودجه ای را که می خواهید آنها برآورده کنند ، درج کنید. مبلغی که کسب و کار شما نیاز دارد ، به چه دلایلی و برای چه مدت شرایط این بخش را برآورده می کند.

انواع طرح های تجاری

هیچ طرح تجاری برای همه اندازه ها مناسب نیست زیرا امروزه چندین نوع مشاغل در بازار وجود دارد. از استارتاپ هایی با تنها یک موسس گرفته تا نام خانوادگی تاریخی که باید در رقابت باقی بمانند ، هر نوع مشاغل به یک طرح تجاری متناسب با نیازهای خود نیاز دارد. در زیر تعدادی از رایج ترین انواع برنامه های تجاری آورده شده است. برای نمونه های بیشتر ، این 11 نمونه طرح تجاری را برای کمک به شما در نوشتن بررسی کنید. خود شما .

1. طرح کسب و کار نوپا

به عنوان یکی از رایج ترین انواع برنامه های کسب و کار ، از طرح کسب و کار نوپا برای ایده های تجاری جدید استفاده می شود. این طرح برای پایه ریزی موفقیت نهایی یک تجارت استفاده می شود.

بزرگترین چالش طرح کسب و کار نوپا این است که کاملاً از ابتدا نوشته شده است. برنامه های تجاری نوپا معمولاً به داده های موجود صنعت اشاره می کند و استراتژی های تجاری منحصر به فرد و برنامه های بازار را توضیح می دهد.

2. طرح کسب کسب و کار

باور کنید یا نه ، سرمایه گذاران از طرح های تجاری برای کسب مشاغل موجود نیز استفاده می کنند – نه فقط مشاغل جدید.

یک طرح تجاری برای یک شرکت موجود توضیح می دهد که چگونه کسب و کار مدل عملیاتی آن را تغییر می دهد ، تحت مالکیت جدید چگونه ثابت می ماند و چرا همه چیز تغییر می کند یا ثابت می ماند. علاوه بر این ، طرح کسب و کار باید بیانگر وضعیت فعلی کسب و کار و دلیل فروش آن باشد.

به عنوان مثال ، اگر شخصی در حال خرید یک کسب و کار ناموفق است ، طرح کسب و کار باید توضیح دهد که چرا کسب و کار خریداری می شود و مالک جدید چه کاری انجام می دهد تا کسب و کار را تغییر دهد ، به معیارهای قبلی کسب و کار اشاره می کند ، پیش بینی فروش پس از خرید و توجیهی برای آن پیش بینی ها.

3. طرح تغییر موقعیت تجاری

هنگامی که یک کسب و کار می خواهد از خرید اجتناب کند ، نام تجاری خود را تغییر دهد یا چیز جدیدی را امتحان کند ، مدیران عامل یا مالکان یک طرح تغییر موقعیت تجاری ایجاد می کنند.

این طرح:

  • وضعیت فعلی شرکت را تصدیق کنید.
  • چشم انداز آینده شرکت را بیان کنید.
  • توضیح دهید که چرا کسب و کار باید (یا باید) تغییر مکان دهد.
  • روشی را برای نحوه تنظیم شرکت ترسیم کنید.

شرکت هایی که برای تغییر موقعیت تجاری خود برنامه ریزی می کنند ، به دلیل تغییر روند بازار و نیازهای مشتری ، این کار را – به صورت فعالانه یا گذشته نگر – انجام می دهند. به عنوان مثال ، Pizza Hut طرحی را اعلام کرد برای تغییر اساسی برند خود ، زیرا نیاز به تغییر از زمان غذا خوردن به تحویل را می بیند-تصمیمی که ناشی از رعایت سالها روند صنعت و شرکت و اذعان به ضرورت تغییر موقعیت خود برای آینده بخش خود است.

4. طرح تجاری توسعه

گسترش یک کسب و کار موفق در مکان دیگری معمولاً به یک طرح تجاری نیاز دارد ، زیرا ممکن است پروژه بر بازار هدف جدیدی متمرکز شده و سرمایه بیشتری را تقاضا کند.

خوشبختانه ، طرح تجاری توسعه مانند طرح کسب و کار نوپا نیست زیرا از ابتدا شروع می شود. در عوض ، این نوع طرح به فروش ، درآمد و موفقیتهای مکانهای موجود اشاره می کند. با این حال ، تا آنجا که این نکات می تواند بسیار مهم باشد ، مهم است که زیاد به آنها وابسته نباشید ، زیرا هنوز یک تجارت جدید است که می تواند به دلایل بی شماری موفق یا ناموفق باشد.

شروع به کار با طرح تجاری خود

در پایان روز ، یک طرح کسب و کار فقط توضیحی درباره یک ایده تجاری و دلیل موفقیت آن است. هرچه جزئیات و تفکر بیشتری در مورد آن داشته باشید ، برنامه شما – و شغل مورد نظر شما – موفق تر خواهد بود.

هنگام نوشتن طرح کسب و کار خود ، از تحقیقات گسترده ، بازخورد تیم یا هیئت مدیره و الگویی محکم برای سازماندهی افکار خود بهره مند خواهید شد. اگر به یکی از این موارد نیاز دارید ، برای شروع الگوی رایگان طرح تجاری HubSpot را در زیر بارگیری کنید.

نکته ویراستار: این پست در ابتدا در آگوست 2020 منتشر شد و برای جامعیت به روز شده است.

Business Plan Template

نوشته ها مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *