بازاریابی محصول, وبسایت و پروفایل شخصی داود جمیری

طبقه بندی محصول: آن چیست و تاثیر آن بر تلاش های بازاریابی

روز دیگر ، من در راهروهای CVS گشتم و همان خمیردندان را که سالهاست می خریدم برداشتم.

من دوبار به آن فکر نکردم. خرید را با خلبان خودکار انجام دادم. من آزمایش یک مارک متفاوت یا خرید آن را از خرده فروشی دیگر در نظر نگرفتم.

همانطور که پیداست ، خمیر دندان به عنوان “کالای راحتی” شناخته می شود ، که معمولاً مصرف کنندگان آن را بدون توجه زیاد به نام تجاری یا تلاش می خرند.

→ Download Now: Free Product Marketing Kit [Free Templates]

درک طبقه بندی محصولات کلیدی برای آشکارسازی دلایل رفتارهای خرید عمومی مصرف کنندگان و نحوه بازاریابی بهتر محصولات خود در نتیجه است.

چهار نوع طبقه بندی محصول وجود دارد. بیایید به هر نوع بپردازیم ، بنابراین می توانید محل خرید محصول خود را تعیین کنید.

طبقه بندی محصول در بازاریابی

هنگامی که استراتژی بازاریابی را تدوین می کنید ، دانستن طبقه بندی محصول بسیار مهم است. چرا؟ خوب ، این به شما امکان می دهد طرز فکر اکثر مصرف کنندگان و رفتاری که هنگام تعامل با محصول شما از خود نشان می دهند را بدانید.

این دانش شما را مجبور می کند تا استراتژی بازاریابی م devثری را طراحی کنید که با مصرف کنندگان شما در هر کجا که باشند ، مطابقت داشته باشد. همچنین به شما کمک می کند تا در مورد بودجه بازاریابی واقع بینانه تصمیم بگیرید.

به عنوان مثال ، فرض کنید محصولات شما در طبقه بندی “کالاهای خریداری نشده” قرار دارند (اطلاعات بیشتر در این بخش ). این بدان معناست که شما احتمالاً باید برای بازاریابی مشتریانی که محصول یا مارک شما را در نظر نگرفته اند ، از روش بازاریابی تهاجمی تری استفاده کنید.

به سازمان های خیریه ، شرکت های بیمه عمر و خانه های تشییع جنازه فکر کنید. اینها معمولا برای مصرف کنندگان مهم نیست. به این ترتیب ، این مارک ها باید کمی بیشتر تلاش کنند تا برای مصرف کنندگان قابل مشاهده باشد و مزایای کالا یا خدمات آنها را برجسته کند.

کالاهای خرید ، از سوی دیگر ، بسیار قابل مشاهده و بسیار رقابتی هستند. مصرف کنندگان معمولاً قبل از خرید ، وقت خود را برای مقایسه کیفیت ، هزینه و ارزش صرف می کنند. به همین دلیل است که ایجاد وفاداری به نام تجاری برای این طبقه بندی محصول حیاتی است.

همانطور که می بینید ، برای هر طبقه بندی محصول عواملی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. هرچه بیشتر با عادات و اعتقادات مصرف کننده برای آن دسته آشنا باشید ، بیشتر می توانید محصول خود را به بازار عرضه کنید.

چهار نوع محصول وجود دارد و هر کدام بر اساس عادت مصرف کننده ، قیمت و ویژگی های محصول طبقه بندی می شوند: کالاهای راحتی ، کالاهای خرید ، محصولات تخصصی و کالاهای خریداری نشده.

بیایید با جزئیات بیشتری به هریک بپردازیم.

1. کالاهای راحتی

مانند نمونه خمیردندان Crest ، کالاهای راحتی محصولاتی هستند که مصرف کنندگان بارها و بدون فکر زیاد خریداری می کنند.

هنگامی که مصرف کنندگان نام تجاری موردنظر خود را انتخاب می کنند ، معمولاً به آن پایبند هستند مگر اینکه دلیلی برای تغییر پیدا کنند ، مانند تبلیغات جالبی که آنها را مجبور به امتحان می کند یا قرارگیری مناسب در راهرو.

این محصولات شامل آدامس ، دستمال توالت ، صابون ، خمیر دندان ، شامپو ، شیر و سایر ملزوماتی است که مردم به طور منظم خریداری می کنند.

برای بازاریابی یک کالای راحت ، باید توجه داشته باشید که اکثر مردم این محصولات را با انگیزه خریداری می کنند. قرار دادن محصولات خود در نزدیکی خط فروش در فروشگاه می تواند ایده خوبی برای این محصولات باشد – به همین دلیل است که اغلب آب نبات و آدامس را در جلوی فروشگاه پیدا می کنید.

از آنجا که اکثر محصولات راحتی دارای قیمت پایین هستند ، هزینه و تخفیف عامل اصلی تصمیم گیری هنگام خرید نیست. من فقط برای صرفه جویی چند سنت مارک دستمال توالت خود را تغییر نمی دهم.

برای کالاهای راحتی ، شناخت نام تجاری مهم است. با این حساب ، شما می خواهید کمپین های گسترده ای را برای آگاهی از شرکت خود در صورت امکان اجرا کنید.

برای مثال ، Charmin ، مارک دستمال توالت ، یک مارک شناخته شده است در ایالات متحده-تا حدودی به دلیل استراتژی تبلیغاتی مداوم و بلند مدت این شرکت ، به دهه 1960 با اختراع شخصیت “آقای ویپل” که در تبلیغات تلویزیونی ، چاپی و رادیویی ظاهر شد.

2. خرید کالا

کالاهای خرید کالاهایی هستند که مصرف کنندگان معمولاً قبل از خرید زمان بیشتری را صرف تحقیق و مقایسه می کنند.

آنها می توانند از اقلام مقرون به صرفه مانند لباس و دکوراسیون منزل گرفته تا کالاهای گران قیمت مانند ماشین و خانه.

اینها بیشتر خریدهای یکبار مصرف با تأثیر اقتصادی بیشتر هستند.

به عنوان مثال ، در حالی که تا آخر عمر بارها و بارها دستمال توالت می خرید ، احتمالاً حداکثر چند بار خانه خریداری می کنید. و از آنجا که این یک خرید گران و مهم است ، مدت زمان زیادی را صرف مشورت با آن می کنید ، در خانه های مختلف شرکت می کنید و مزایا و معایب انتخاب نهایی خود را مقایسه می کنید.

همین را می توان در مورد محصولات کوچکتر نیز گفت. اگر رویدادی در پیش دارید و می خواهید یک جفت کفش زیبا بخرید ، این مورد تحت تاثیر خریدهای ناخواسته قرار نمی گیرد.

در عوض ، می خواهید آن را امتحان کنید ، در نظر بگیرید که آیا قیمت آن ارزشش را دارد یا حتی از عزیزان خود کمک بگیرید.

برای بازاریابی یک کالای خرید ، روی محتوایی سرمایه گذاری کنید که خریدار شما را از ارزش محصول شما متقاعد کند. بسیار مهم است که مطالب بازاریابی شما تفاوت محصول شما با رقبا و ارزش منحصر به فردی که برای مصرف کنندگان فراهم می کند را نشان دهد.

قیمت نیز در این نوع محصول نقش دارد ، بنابراین تخفیف و فروش می تواند مصرف کنندگان را به سمت نام تجاری شما جذب کند.

3. کالاهای تخصصی

یک کالای تخصصی تنها محصولی در نوع خود در بازار است ، به این معنی که مصرف کنندگان معمولاً نیازی به مقایسه و تعمق با محصولات خرید ندارند.

مثال خوبی در این مورد است؟ آیفون.

من سالهاست که آیفون های جدیدی را خریداری می کنم ، و دیگر مدل های تلفن های هوشمند را در نظر نگرفته ام – به دلیل هویت برند و درک من از کیفیت محصول اپل .

هنگام بازاریابی یک کالای تخصصی ، لزوماً نیازی نیست زمان زیادی صرف کنید تا مصرف کنندگان را متقاعد کنید که محصول شما با رقبا متفاوت است. آنها قبلاً می دانند.

در عوض ، بر نحوه نوآوری و بهبود مداوم محصولات خود تمرکز کنید. این امر باعث می شود مشتریان شما به برند شما وفادار بمانند.

به عنوان مثال ، اگر اپل پیشرفت چشمگیر در آیفون های خود را متوقف کرده و ویژگی های جدید را معرفی نکند ، ممکن است به تغییر برند بپردازم. اما از آنجا که آنها در طول سالها همچنان بر من تأثیر گذاشتند ، من خرید خود را از آنها ادامه دادم.

4. کالاهای ناخواسته

سرانجام ، محصولات ناخواسته – کالاهایی که مردم معمولاً هیجان از خرید آنها ندارند. نمونه های خوب کالاهای خریداری نشده شامل کپسول آتش نشانی ، باتری و بیمه عمر است.

مردم معمولاً به دلیل احساس ترس یا خطر ، کالای خریداری نشده را خریداری می کنند. به عنوان مثال ، شما به دنبال “جدیدترین و بهترین” کپسول آتش نشانی به بازار نمی روید. شما فقط به دلیل ترس از آتش سوزی احتمالی یکی را خریداری کرده اید. متناوباً ، برخی از کالاهای خریداری نشده ، مانند باتری ها ، صرفاً به این دلیل خرید می شوند که کالاهای قدیمی تمام شده یا تمام شده باشند.

هنگام بازاریابی یک کالای ناخواسته ، بر یادآوری وجود محصول خود به مصرف کنندگان تمرکز کنید و مصرف کنندگان را متقاعد کنید که با خرید محصول شما احساس امنیت بهتری برای آنها ایجاد می کند.

برای مثال ، تبلیغات ساحل x خرس بینندگان را تشویق می کند که اهمیت باتری ها را در شرایط تهدید کننده زندگی ، مانند حملات قریب الوقوع خرس یا هنگام استفاده از فلزیاب ، به خاطر بسپارند.

نمونه های طبقه بندی محصول

1. مرورها

Browndages یک نام تجاری برای کالاهای راحتی است که با برجسته کردن ویژگی اصلی آن به بازار عرضه می شود: بانداژ برای هر رنگ پوست.

پیام هایی مانند “بانداژ کامل برای پوست قهوه ای” را می توان در وب سایت ، بسته بندی و شبکه های اجتماعی این برند مشاهده کرد ، که آن را در برابر رقبایی مانند Band-Aid که به طور معمول مزایای پزشکی محصول خود را متمرکز می کند ، برجسته می کند.

2. بیمه مزرعه دولتی

مانند بسیاری از شرکت های بیمه ، State Farm در طبقه بندی محصولات “کالاهای خریداری نشده” قرار دارد.

بنابراین ، در مورد بازاریابی ، آگاهی از نام تجاری و محصول در اولویت است.

State Farm ، که قبلاً AllState بود ، در تلاشهای بازاریابی خود را به عنوان شریکی قابل اعتماد و قابل اعتماد معرفی می کند تا در مواقع اتفاقات بد در زندگی شما به آن تکیه کند.

در این مثال ، مارک ترسی را که بسیاری از صاحبان خودرو دارند – تاکتیک متداولی که توسط مارک های کالاهای خریداری نشده استفاده می شود – مورد توجه قرار می دهد ، در حالی که ذکر می کند چرا اعتماد به این مارک باعث می شود همه چیز بدون مشکل پیش برود.

3. Energizer

برای بسیاری از مصرف کنندگان ، اولین چیزی که هنگام عکس گرفتن از باتری به آن فکر می کنند خرگوش صورتی است که درام را در دست دارد.

مشابه Charmin ، Energizer یک طلسم مارک تجاری ایجاد کرد که مصرف کنندگان به راحتی می توانند آن را تشخیص داده و به خاطر بسپارند: اسم حیوان دست اموز Energizer.

product classification example: Energizer منبع تصویر

به عنوان یک مصلحت ، Energizer نیاز به افزایش شناخت برند خود داشت تا بتواند در بین رقبای فروشگاه برجسته شود.

در حال حاضر ، این مارک بسیار محبوب است و این احتمالاً به دلیل این تاکتیک بازاریابی است.

4. Oui The People

برای محصولات تحت طبقه بندی “کالاهای خرید” ، ضروری است که راه هایی برای برجسته شدن در بین رقبای خود مشخص کنید.

چرا؟ زیرا ، هنگام خرید این محصولات ، مصرف کنندگان همه چیز را مقایسه می کنند: ویژگی ها ، هزینه ، ارزش. به این ترتیب ، شما باید چیزی را ارائه دهید که سایر مارک ها ارائه نمی دهند – خواه این مربوط به ویژگی های محصول شما ، ارزش برند یا ماموریت باشد.

برای Oui The People ، پایداری در مرکز نام تجاری آن قرار دارد.

مصرف کنندگان که به محیط زیست اهمیت می دهند ، به دلیل استفاده از مواد قابل بازیافت برای محصولات و بسته بندی ، به سمت برند متمایل می شوند.

5. پایر ماس

همانطور که قبلاً نیز اشاره شد ، وقتی مردم محصولات ویژه ای را خریداری می کنند ، به دنبال اطمینان از کیفیت یا ارزش آنها نیستند. این قبلاً روشن است.

آنچه مصرف کنندگان در عوض به دنبال آن هستند ، هویت نام تجاری است که می توانند با آن ارتباط برقرار کنند ، چشم اندازی که با آن شناسایی می شوند.

شرکت پوشاک لوکس Pyer Moss با استفاده از طراوت و نوآوری در زمینه مد ، مصرف کنندگان را جذب می کند. نام تجاری نمی ترسد در حالی که هنوز ریشه در میراث خود دارد ، خارج از حد معمول حرکت کند.

اکنون که می دانید محصول شما در کجا قرار دارد ، از رفتار خریداران برای الهام بخشیدن به کمپین بازاریابی بعدی خود استفاده کنید. اکنون وقت آن است که دریابید چگونه می توانید انتظارات مشتریان را از محصول خود برآورده کنید – و از آنها فراتر بروید.

توجه ویراستار: این پست وبلاگ در ابتدا در آگوست 2020 منتشر شد ، اما برای جامعیت به روز شده است.

Product Marketing Kit

نوشته ها مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *