بازار یابی, وبسایت و پروفایل شخصی داود جمیری

رقابت مستقیم در مقابل غیر مستقیم ، توضیح داده شده است

رقابت برای رشد ضروری است ، اما تنها در صورتی که یک کسب و کار رقبای خود را به درستی ارزیابی کرده و برای ادامه کار بهتر باشد. حتی در بازاریابی ، تجزیه و تحلیل رقابت سالم است و می تواند به شما انگیزه دهد تا کسب و کار را یاد بگیرید و با نیازهای مصرف کننده بهتر مطابقت دهید.

بخشی از روش انجام این کار درک رقابت مستقیم و غیرمستقیم و چگونگی تأثیر هر یک بر کار شما است. هنگامی که تفاوت ها را می شناسید ، می توانید نحوه تشخیص و ارزیابی بهترین رقبای خود – مستقیم و غیر مستقیم – را تعیین کنید.

رقابت مستقیم چیست؟

وقتی به رقیب بازاریابی فکر می کنید ، احتمالاً به رقبای مستقیم خود فکر می کنید. رقبای مستقیم مشاغل دیگری هستند که خدمات مشابهی را برای نیازهای مشتری مشابه در همان بازار ارائه می دهند.

بنابراین ، فرض کنید شرکت بازاریابی شما در درجه اول با رستوران های غرب ایالات متحده کار می کند. مطمئناً شرکت های دیگری نیز بر بازاریابی رستوران ها به طور خاص در غرب ایالات متحده تمرکز کرده اند و این شرکت ها رقابت مستقیم شما خواهند بود.

حتی کوچکترین بازارها رقابت مستقیم خواهند داشت ، که برای جلوگیری از انحصارات مهم است.

→ Download Now: Market Research Templates [Free Kit]

نمونه های رقابت مستقیم

نمونه های زیادی از رقابت مستقیم وجود دارد. مک دونالد ، وندی و برگر کینگ همه رقبای مستقیم هستند. به همین ترتیب ، جنگهای ساندویچی مرغ فست فود را در نظر بگیرید ، زمانی که رستوران های زنجیره ای مانند Popeyes ، KFC ، Wendy’s ، Zaxby’s و بیشتر همه ساندویچ مرغ را راه اندازی کردند تا از همان پایگاه مصرف کننده در سراسر ایالات متحده استفاده کنند.

رقابت فقط برای مارک های بزرگ ، ملی یا بین المللی صدق نمی کند. دو بوتیک مد زن در یک شهر کوچک و روستایی نیز رقبای مستقیم هستند.

شرکت های دیجیتالی نیز رقابت مستقیم را مشاهده می کنند. به عنوان مثال ، اینستاگرام و اسنپ چت ویژگی های بسیار مشابهی مانند ناپدید شدن داستان ها و پیام های مستقیم را به مخاطبان هدف خود ارائه می دهند.

نمونه های رقابت غیر مستقیم

فرض کنید ما در شهر کوچکی پایگاه مشتری داریم. مشتریان گرسنه هستند و غالباً برای صرف شام در درگ اصلی شرکت می کنند. در اینجا ، چهار رستوران اصلی وجود دارد – همه آنها انواع مختلف غذا را ارائه می دهند. اگرچه محصولاتی که آنها ارائه می دهند متفاوت است ، اما همه رستوران ها یک هدف دارند: تغذیه مشتریان گرسنه در شهر.

به طور مشابه ، مشتری را در نظر بگیرید که باید برای جشن تولد هدیه بخرد. یک فروشگاه لباس می فروشد. مغازه ای آن طرف خیابان جواهرات می فروشد. با وجود محصولات متفاوت ، این دو فروشگاه برای یک مشتری رقابت می کنند.

رقابت مستقیم و غیر مستقیم در بازاریابی

وقتی صحبت از بازاریابی می شود ، دانستن رقابت مستقیم و غیرمستقیم شما می تواند به شما در بهبود کمپین ها و حتی دسترسی به مخاطبان جدید کمک کند.

جنگ های ساندویچی مرغ فوق الذکر مثال خوبی در اینجا هستند. Popeyes ساندویچ مرغ سرخ شده خود را با تبلیغاتی قدرتمند راه اندازی کرد. رقبای مستقیم-سایر رستوران های فست فود که ساندویچ مرغ می فروشند-توانستند از بازاریابی برای نمایش آثار خود در مسابقه موسوم به رقابت استفاده کنند.

نتیجه؟ جنگ های ساندویچ مرغ در دو سال گذشته به شدت توسط رسانه های مهم پوشش داده شده است. مشتریان دسته جمعی در رستوران های مختلف فست فود صف کشیده اند تا جدیدترین و بزرگترین ساندویچ مرغ را امتحان کنند.

از سوی دیگر ، تجزیه و تحلیل رقابت غیر مستقیم شما می تواند به بازاریابان کمک کند تا مخاطبان بیشتری را جذب کنند. اگر می دانید افرادی که برای هدیه خرید می کنند ، بین فروشگاه شما و مغازه های مشابه که محصولات مختلف را ارائه می دهند ، انتخاب می کنند ، می توانید کمپینی برای جلب نظر مشتریان ایجاد کنید. از نظر دیجیتالی ، رقبای غیرمستقیم ممکن است کلمات کلیدی یکسانی را مورد هدف قرار داده و درک کنند که می تواند به افزایش SEO و کسب و کار شما در بالای صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) کمک کند.

1. بازخورد مشتری

یک راه سریع برای شناسایی رقبا این است که از مشتریان فعلی یا مشتریان بالقوه خود سوال کنید. به عنوان مثال ، اگر مشتری احتمالی دارید که در مورد محصولات یا خدمات شما س questionsال می کند ، از مشاغل دیگری که برای این خرید در نظر دارند بپرسید. نظرسنجی های بازخوردی ارسال کنید که از مشتریان می پرسد چه مارک های دیگری را در نظر گرفته اند و چرا با مارک شما انتخاب شده اند.

2. تحقیقات بازار

این کار نیاز به کمی بررسی دارد. اگر آجر و ملات دارید ، باید فروشگاه های مشابه ، وب سایت ها و رسانه های اجتماعی آنها را مرور کنید تا تصور بهتری از مشاغل آنها داشته باشید. نظرسنجی از مشتریان نیز می تواند در دسته تحقیقات بازار قرار گیرد.

3. رسانه های اجتماعی

بسیاری از افراد تجربه خرید خود را در رسانه های اجتماعی و وب سایت های انجمن مانند Reddit به اشتراک می گذارند. توصیه هایی را که افراد برای محصولات یا خدماتی که شما می فروشید به اشتراک می گذارند را بررسی کنید تا به شناسایی رقبای برتر در بازار خود کمک کنید.

4. کلیدواژه تحقیق

برای رقبای غیر مستقیم ، به تحقیقات کلمات کلیدی مراجعه کنید. می توانید از کلمات کلیدی مورد نظر خود برای شناسایی مشاغل دیگری که کلمات کلیدی یکسانی را هدف قرار می دهند ، استفاده کنید و درنهایت ، همان نقطه برتر در SERP و همان مخاطب.

5. SERP

را مرور کنید

اگر بخواهیم از SERP صحبت کنیم ، همچنین می تواند ابزار مفیدی برای شناسایی رقبای شما باشد. کلمات کلیدی خود را جستجو کنید تا کسب و کارهایی را که رتبه بالایی برای این کلمات کلیدی دارند مشاهده کنید تا رقبای غیر مستقیم شما را مشاهده کنند.

ردیابی و تجزیه و تحلیل رقبا

اکنون تفاوت بین رقبای مستقیم و غیر مستقیم را می دانید و لیستی از هر دو مربوط به کسب و کار خود را محدود کرده اید. بعدش چی؟

زمان انجام تجزیه و تحلیل رقابتی است که به شما کمک می کند استراتژی های تجاری خود را هنگام مقایسه با رقبای خود بهبود بخشید.

در وجود دارد چندین مورد برای تجزیه و تحلیل رقابتی : رقبای مستقیم و غیر مستقیم ، محصولات/خدمات فروخته شده ، تاکتیک های فروش رقبا ، قیمت گذاری و فروش ، استراتژی های بازاریابی و محتوا و رسانه های اجتماعی و وب سایت ها.

این داده های جامع به شما نحوه عملکرد رقبای شما را در هر سطحی ، از محصولاتی که می فروشند تا خدمات به مشتریان ، همه به صورت آنلاین و آفلاین ، به شما ارائه می دهد.

تحقیق در مورد رقبا ، محصولات ، خدمات ، کلمات کلیدی و تاکتیک های بازاریابی داده های زیادی را جمع آوری می کند که باید مرتب و سازماندهی شوند ، بنابراین رقابتی HubSpot را قالب تجزیه و تحلیل میتوانند کار نور از این وظایف است.

a template for competitive analysis به عنوان مثال ، این الگوی تجزیه و تحلیل رقابت بازاریابی محتوا می تواند به شما در ردیابی استراتژی های رقبا در شبکه های اجتماعی ، وبلاگ ها ، ایمیل و SEO کمک کند.

scoring card for multiple features این کارت امتیازی چند ویژگی به شما این امکان را می دهد تا شرکت خود را بر اساس تعدادی ویژگی قابل تنظیم ، با رقبای خود مقایسه کنید.

هنگام ایجاد یک تحلیل رقابتی بصری ، الگوهای مختلفی وجود دارد که باید در نظر بگیرید ، بنابراین الگویی را پیدا کنید که مناسب نیازهای شما باشد. ممکن است استفاده از چندگانه برای مقایسه های مختلف نیز مفید واقع شود.

از تجزیه و تحلیل مستقیم و غیر مستقیم رقابت به نفع خود استفاده کنید

یک رقابت سالم کوچک هرگز به کسی آسیب نرساند ، اما شما باید نحوه بازی را بدانید. با شناسایی و تجزیه و تحلیل رقبای خود ، می توانید با بهبود استراتژی های بازاریابی ، تمرکز بر مخاطبان مورد نظر خود و دستیابی به مشتریان جدید بالقوه ، رقابت را بالا ببرید.

New Call-to-action

نوشته ها مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *