کمپین های بازاریابی, وبسایت و پروفایل شخصی داود جمیری

بازاریابی چریکی چیست؟ 11 مثال برای الهام بخشیدن به نام تجاری شما

کلمه “چریک” در شکل نوشتاری آن بسیار شدید به نظر می رسد. تصاویری از شورش و درگیری ایجاد می کند. آن را در کنار کلمه “بازاریابی” قرار دهید و باعث می شود بسیاری از مردم بپرسند “ها؟”

اما بازاریابی چریکی نوعی ارتباط رزمی نیست. در واقع ، این یک نوع بازاریابی بسیار غیر متعارف است به این دلیل که آگاهی از نام تجاری را در بین مخاطبان بزرگ بدون ایجاد وقفه در آنها افزایش می دهد.

→ Download Now: Free Marketing Plan Template

این اصطلاح در اوایل دهه 1980 توسط نویسنده مشاغل تجاری جی کنراد لوینسون ایجاد شد ، که چندین کتاب در مورد تاکتیک های چریکی در تعدادی از زمینه های حرفه ای نوشت. البته ، در آن زمان ، بازاریابی به طور کلی بسیار متفاوت به نظر می رسید و در حالی که بازاریابی چریکی هنوز هم امروزه مورد استفاده قرار می گیرد ، چشم انداز دیجیتالی روزافزون در حال تغییر ظاهر آن است.

ریشه های جنگ

وقتی ما اصطلاح “بازاریابی چریکی” را می شنویم ، سخت نیست که به جنگ چریکی فکر کنیم – این منطقی است ، زیرا اینجاست که این سبک بازاریابی نام خود را به دست آورد. در زمینه جنگ ، تاکتیک های چریکی تا حد زیادی به عنصر غافلگیری بستگی دارد. با توجه به بازاریابی خلاقانه چریکی فکر کنید: “کمین ها ، خرابکاری ها ، حملات”. .

اما این چگونه به کاری که ما هر روز انجام می دهیم تبدیل می شود؟ در بازاریابی ، تکنیک های چریکی بیشتر بر روی عنصر غافلگیری بازی می کنند. این برنامه قصد دارد کمپین های بسیار غیر متعارفی ایجاد کند که افراد را به طور غیرمنتظره در جریان کارهای روزمره خود جذب می کند.

مقرون به صرفه

آنچه بازاریابان در مورد بازاریابی چریکی واقعاً لذت می برند ماهیت نسبتاً کم هزینه آن است. سرمایه گذاری واقعی در اینجا یک سرمایه گذاری خلاقانه و فکری است – با این حال ، اجرای آن نباید گران باشد. مایکل برنر در مقاله خود در مورد “محتوای چریکی” آن را به خوبی خلاصه می کند ، جایی که او این سبک بازاریابی را در همان زمینه ای قرار می دهد که محتوای موجود شما را تغییر می دهد ، مانند گرفتن بخشهای خاصی از گزارش و گسترش هر یک به یک پست وبلاگ. این یک سرمایه گذاری زمان است ، اما نه پول ، فی نفسه.

به نوعی ، بازاریابی چریکی با تغییر موقعیت فعلی مخاطب شما کار می کند. آن را ارزیابی کنید و دریابید که کدام بخش از آن را می توان برای نام تجاری شما استفاده کرد.

انواع بازاریابی چریکی

هر چند که به نظر می رسد ، در واقع چند زیرمجموعه بازاریابی چریکی وجود دارد که توسط شرکت ALT TERRA :

  • بازاریابی چریکی در فضای باز. چیزی را به محیط های شهری موجود اضافه می کند ، مانند قرار دادن چیزی قابل جابجایی بر روی مجسمه ، یا قرار دادن آثار هنری موقت در پیاده روها و خیابان ها.

  • بازاریابی داخلی چریکی. مشابه بازاریابی چریکی در فضای باز ، فقط در مکانهای سرپوشیده مانند ایستگاههای قطار ، مغازه ها و ساختمانهای پردیس دانشگاه انجام می شود.

  • بازاریابی چریکی کمین رویداد. استفاده از مخاطبان یک رویداد در حال انجام-مانند یک کنسرت یا یک بازی ورزشی-برای تبلیغ یک محصول یا خدمات به طرز محسوسی ، معمولاً بدون اجازه از حامیان رویداد.

  • بازاریابی چریکی تجربی. همه موارد فوق ، اما به گونه ای اجرا شده است که نیاز به تعامل عمومی با نام تجاری داشته باشد.

ما می دانیم – بدون زمینه ، کل ایده بازاریابی چریکی ممکن است کمی گیج کننده باشد ، بنابراین بیایید ببینیم چگونه توسط چند مارک دیگر اجرا شده است.

نمونه های بازاریابی چریکی برای الهام بخشیدن به نام تجاری شما

1. Bounty’s Giant Popsicle

Guerilla Marketing Example: Bounty's Giant Popsicle

منبع تصویر

با نصب “آشفتگی” هایی در اندازه واقعی در خیابان های نیویورک-یک فنجان قهوه غول پیکر ، کوبیده شده و یک جوش شیرین غول پیکر-Bounty راهی منحصر به فرد برای تبلیغ محصول خود و راه حلی که ارائه می دهد ، پیدا کرد. حداقل کلمات.

شاید بپرسید ، “آیا یک تبلیغ بیلبورد مختصر همان کار را انجام نمی دهد؟” خوب ، واقعاً نه. از نظر فرهنگی ، ما در حال انتخاب هر راهی برای حذف تبلیغات از زندگی خود هستیم. به همین دلیل است که ما چیزهایی مانند DVR و گزینه های بدون آگهی را در سرویس های پخش مانند Hulu و YouTube دوست داریم. این کمپین بر خلاف تبلیغات نمی تواند به راحتی نادیده گرفته شود. پس از همه ، اگر در راه کار با یک ذوب کننده ذوب کننده به اندازه تشک خود برخورد کردید ، آیا متوقف می شوید و نگاه می کنید؟ ما.

نتیجه بزرگ: بزرگترین مشکلی را که محصول یا خدمات شما حل می کند مشخص کنید. سپس ، راهی غیر متعارف برای پخش آن برای عموم پیدا کنید – ترجیحاً بدون کلمات.

2. نمایه تندر ددپول

Guerilla Marketing Example: Deadpool's Tinder

منبع تصویر

برخی از کاربران Tinder شگفت زده شدند که دیدند هیچ کس غیر از قهرمان کمدی و افسانه ای ددپول در Tinder خود ظاهر نشده است. ددپول با عکسهای “بی روح” و کپی پروفایل شوخ ، دیوار چهارم را شکست و پیش از اکران روز ولنتاین فیلم با تماشاگران احتمالی فیلم ملاقات کرد.

اگر کاربر Tinder “راست بکشد” و با شخصیت مطابقت داشته باشد ، پیوندی برای خرید بلیط دریافت کرده است.

در حالی که Tinder بهترین روش برای ایجاد سر و صدا نیست – در دسترس بودن آن به زیرمجموعه کوچکی از کاربران محدود می شود و از نظر فنی شما مجاز به استفاده از این پلتفرم برای تبلیغات نیستید – تصاویر اسکرین شات به سرعت این کار را انجام داد رسانه های اجتماعی ، توجه زیادی را به خود جلب می کند.

نکته مهم: تبلیغاتی که از تکنیک های “وقفه” استفاده می کنند اگر لذت غیرمنتظره ای ایجاد کنند ، ناامید کننده نیست.

3. پاپ آپ بستنی Childish Gambino

آیا تا به حال دیده اید که غذای رایگان با انگیزه چقدر می تواند قوی باشد؟ آن را به یک شیرینی شیرین تبدیل کنید و خودتان یک ترکیب برنده داشته باشید.

گامبینو کودکانه احتمالاً این را در مورد “تابستان از اینجا شروع می شود” در نظر داشته است رویدادهای بازشو جایی که بستنی رایگان هدیه داده شد. همانطور که مردم در صف گرما برای خوردن بستنی خوشمزه صف کشیدند ، دو تک آهنگ گامبینو با بلندگوی بلند بازی کردند.

این یک روش عالی برای قرار دادن شنوندگان در EP او بود ، Summer Pack .

نکته مهم: گاهی اوقات برای جلب توجه باید مخاطبان را با انگیزه جذب کنید.

4. پوسترهای آواز GRAMMY

خوب ، این ممکن است کاملاً عادلانه نباشد ، زیرا “در زندگی واقعی” حذف نشده است. اما اگر خوب بود چقدر خوب بود؟ جایزه موسیقی GRAMMYS برای تبلیغ نامزدهای گروه آلبوم سال ، ویدئویی ایجاد کرد تا نشان دهد اگر پوسترهای هنرمندان نامزد تازه شروع به خواندن کنند چه اتفاقی می افتد.

انجام چنین چیزی در واقع ممکن است غیرممکن به نظر برسد. اما تصور کنید – اگر بتوانید پوسترهای موسیقی برای مارک خود ایجاد کنید؟ باز هم ، متفاوت از تبلیغات بیلبوردی است ، زیرا وقتی در دیوار مثلاً نیویورک سیتی از تبلیغات کاغذی عبور می کنیم ، انتظار نداریم که آنها شروع به حرکت کنند. اکنون ، ما اعتراف می کنیم که این ایده دقیقاً ایده ای مقرون به صرفه نیست ، زیرا ممکن است نیاز به کار فنی داشته باشد تا به نتیجه برسد. اما حتی اگر بتوانید یک تصویر متحرک یا دیجیتالی را در میان دریایی از تصاویر ثابت قرار دهید – در مکانی که مانند دیوار آجری غافلگیر کننده باشد – مردم را غافلگیر می کند و بنابراین توجه آنها را جلب می کند. .

نکته مهم: به چیزهایی فکر کنید که مخاطبان شما ممکن است هر روز از آن عبور کنند – و آنها را مجبور به انجام کاری کنید که هم غیر منتظره و هم تعاملی است.

5. تبلیغات طبقه تعاملی Frontline

Guerilla Marketing Example: Frontline's Interactive Floor Ad

منبع تصویر

وقتی اولین بار این عکس را دیدم ، اعتراف می کنم که عاشق آن شدم. “کسی ، آن سگ را از آن مگس ها دور کند!” دیوانه وار فکر کردم. سپس ، متوجه شدم که سگ واقعی نیست و مگس ها نیز واقعی نیستند. اولی یک عکس بود و دومی در واقع انسان بودند.

این به این دلیل است که Frontline ، سازندگان محصولات پیشگیری کننده از کک و کنه برای سگ ها ، توانستند تمام سطح این فضای بزرگ و عمومی را با این تصویر پر کنند. این مارک می دانست که روزانه افراد زیادی از آن فضا عبور می کنند و تعداد زیادی از مردم نیز آن را از سطوح بالای ساختمان می بینند و توهم سگ و حشرات را ایجاد می کنند. از دست دادن آن دشوار است – و دوبار نگاه نکردن.

باز هم ، این کمپین متفاوت از بازاریابی سنتی است زیرا فقط یک پیام را در جایی گچ نمی کند که احتمالاً نادیده گرفته می شود. این نوعی از تعامل اتفاقی انسان را ایجاد می کند که به بیننده یادآوری می کند که محصول چه کار می کند.

نکته مهم: چگونگی تعامل غیرارادی انسانها با پیامهای بازاریابی شما را دریابید. در حالی که محصول یا خدمات شما ممکن است به مسئله مثلاً حذف حشرات توجه نکند ، راه هایی وجود دارد که افراد را در کمپین قرار دهید.

6. فروپاشی عمومی در اینستاگرام برگر کینگ

Burger King Breakup

منبع تصویر

قطع رابطه شخصاً دشوار است ، چه برسد به این که بصورت عمومی بصورت آنلاین پخش شود. این اتفاقی افتاد – ظاهراً – هنگامی که یکی از کاربران اینستاگرام در یکی از پست های اینستاگرام برگر کینگ کامنت گذاشت ، داستان “دختر” خود را در حال تهیه غذا از برگر کینگ به اشتراک گذاشت. فقط یک مشکل وجود داشت. این پسر دوست دختر دارد ، اما او در هیچ جایی به برگر کینگ نزدیک نبود. بنابراین ، او به چه کسی اشاره می کرد؟ این درام از طریق نظرات اینستاگرام به وجود آمد:

Guerilla Marketing Example: Public Breakup on Burger King's Instagram

پس از شروع نظرات در سرفصل خبرها ، بسیاری حدس زدند که کل مبادله ممکن است توسط برگر کینگ به صحنه رفته باشد. و اگر چنین بود ، ما نمی توانیم به آنها سلام نکنیم – چه راهی برای جذب نام تجاری شما به تعصب است.

برگر کینگ تقریباً یک میلیون دنبال کننده در اینستاگرام دارد. و در حالی که ما مطمئن نیستیم تعداد فالوورهای قبلی تا قبل از این جدایی معروف چقدر بوده است ، منطقی است که فرض کنیم این امر حداقل توجه بیشتری را به حضور رسانه های اجتماعی آن ، حداقل در این پلتفرم خاص جلب کرده است. ممکن است افراد قبلاً در حال مشاهده برند در اینستاگرام بوده اند ، اما پیش از این ، آیا آنها به طور فعال در مورد آن بحث می کردند؟

نکته مهم: بازاریابی چریکی دیجیتالی شده است. به جایی فکر کنید که مخاطبان شما قبلاً به صورت دیجیتالی وجود دارند – سپس به آنها نمایش دهید. در حالی که نمی توانیم دروغ را رد کنیم ، می توانیم خلاقیت را تحسین کنیم ، بنابراین از استفاده از نظرات برای جلب صحبت مردم نترسید.

7. دستگاه های فروش آب کثیف یونیسف

من به اندازه هر کسی در هدر دادن پول در آب بطری گناهکار هستم. بهانه ای ندارم. من یک عدد قابل استفاده مجدد دارم. محل کار من آب تصفیه شده از دستگاه را ارائه می دهد ، نه یک خنک کننده سنتی ، و با این حال ، این یک عادت بد باقی می ماند.

به همین دلیل این کمپین بازاریابی چریکی از سازمان امداد یونیسف با من همراه شد. این س theال را مطرح می کند ، “اگر آن بطری های آبی که پول خود را هدر می دهید با آب کثیف پر شده باشد؟” این راهی برای یادآوری توده های ممتاز بود که در بسیاری از نقاط جهان ، کل جمعیت به آب آشامیدنی تمیز دسترسی ندارند.

بنابراین یونیسف به جای صرف بیهوده این پول برای آب بطری ، پیشنهاد داد که آن را در جهت آوردن آب آشامیدنی پاک به این مناطق به کار گیرد. این کار را با ایجاد ماشین های فروش خودکار که بطری های آب کثیف را می فروختند ، انجام داد و هر دکمه به عنوان بیماری ناشی از کمبود آب آشامیدنی تمیز برچسب گذاری شد.

نتیجه بزرگ: بازاریابی چریکی در بخش غیر انتفاعی نیز کار می کند. و در حالی که تصاویر ترسناک و غم انگیز غالباً راهی م impactثر برای انتقال ماموریت شما هستند ، راهی برای انتقال آن با ایجاد چیزی کمتر در چهره و تعاملی برای عموم وجود دارد.

8. خلاصه غول های GoldToe

Guerilla Marketing Example: GoldToe's Giant Briefs

منبع تصویر

آیا شما یک شرکت تولید لباس زیر هستید که به دنبال راهی غیر متعارف برای بازاریابی محصول خود هستید؟ چرا ، فقط سعی کنید یک جفت شلوار بزرگ روی مجسمه نمادین گاو شارژ قرار دهید.

در واقع ، ما نمی توانیم این موارد را جبران کنیم.

از لحاظ تئوری آنقدر ساده است که شبیه داستان است. اما هنگامی که نام تجاری GoldToe به راهی برای تحریک و ترویج راه اندازی لباس زیر جدید خود نیاز داشت ، این دقیقاً همان کاری بود که انجام داد – این لباس های جدید را به طور معمولی روی مجسمه های سراسر نیویورک قرار داد. و در حالی که نمی توانیم مطمئن باشیم که مسیری که GoldToe طی کرده است ، ما صمیمانه امیدواریم که این خلاصه ها در اندازه گاو نر با پارچه های تولید شده باقی مانده ساخته شده باشد و به این کمپین حتی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر باشد.

نکته مهم: در مورد آن زیاد فکر نکنید. گاهی اوقات احمقانه ترین ایده شما ممکن است بهترین ایده باشد.

9. #فیجی_دختر آب فیجی

قرار دادن استراتژیک محصول یکی از تاکتیک های بازاریابی چریکی برای جلب توجه به روش های ظریف است. یکی از این نمونه ها شامل حضور فیجی واتر در مراسم گلدن گلوب 2019 است که در آن مدلها آبی پوشیده و سینی آب برای شرکت کنندگان تشنه حمل می کردند.

هرچند به همین جا ختم نشد. یک مدل-Kelleth Cuthbert-در حین عکاسی خود را در پس زمینه قرار داد و به طور م celebثر افراد مشهور مشهور را بمباران کرد.

وقتی عکسها در رسانه های اجتماعی ظاهر شدند ، مردم متوجه کاتبرت به عنوان یک وجه مشترک شدند و او را #دختر فیجی لقب دادند. در نهایت ، او یکی از نکات برجسته عصر شد ، طرفداران را به خود جلب کرد و توجه مارک فیجی واتر را جلب کرد.

مهمترین نکته: برند شما نیازی به تمرکز رویداد برای برجسته شدن ندارد.

10. ویدیوهای کاندیدای گرین کینگ

وقتی میخانه و شرکت آبجوسازی گرین کینگ می ترسیدند که مراکز کوچک و محله – به ویژه میخانه – تحت تعقیب خرده فروشی های بزرگ شرکتی قرار بگیرند ، کمپینی را برای اطلاع از اهمیت این مشاغل محلی آغاز کرد. حتی بهتر از این ، محتوا تقریباً به طور کامل توسط کسانی که این وضعیت دشوار را درک می کنند ، ایجاد شده است: صاحبان میخانه ، متصدی بار و حامیان.

به این افراد دوربین داده شد تا از مهمترین لحظات و گردهمایی هایی که در این میخانه های محلی تجربه کرده اند فیلم بگیرند – از عروسی ها ، پذیرایی های جنازه ، تا تولدها. این ویدئوها در نمایه گرین کینگ در یوتیوب به اشتراک گذاشته شد و این س questionال را ایجاد کرد که “بدون این مکانهای اجتماعات محله ، این لحظات را کجا به اشتراک می گذاریم؟”

نکته مهم: کمی خوب است که با بازاریابی چریکی احساساتی باشید. در مورد احساساتی که توسط پیشنهاد شما ایجاد می شود فکر کنید. سپس ، مخاطبان خود را دعوت به ایجاد محتوا در مورد معنای نام تجاری خود برای آنها کنید.

11. بیلبورد دراکولا بی بی سی

Guerilla Marketing Example: BBC's Dracula

منبع تصویر

وقتی به کنت دراکولا فکر می کنم ، من شخص شرور آخر را مترادف همه چیزهایی می دانم که در شب به هم می ریزد. بی بی سی می خواست از این احساس برای تبلیغ برنامه دراکولا .

استفاده کند

روز به روز ، بیلبورد آنها طوری طراحی شده بود که متن مینیمالیستی با متن قرمز در زمینه سفید با چند ریسک خونین داشته باشد. با این حال ، مانند موضوع آن ، بیلبورد هر بار که شب می شد کاملاً تغییر می کرد.

شرط بندی در واقع استراتژیک بود – برای ایجاد سایه از خود دراکولا.

نصب و راه اندازی در Adweek به پایان رسید و به دلیل خلاقیت و اجرای ماهرانه خود موفقیت های ویروسی داشت.

نکته مهم: در مورد مواد تبلیغاتی خود خارج از چارچوب فکر کنید. در این حالت ، نور و سایه برای انتقال پیام و جلب توجه کافی بود.

چریکهای در طبیعت

کمی منطقی تر شده اید؟

امیدوارم از این نمونه ها الهام بگیرید ، به خصوص اگر یک برند کوچکتر را تبلیغ می کنید. به عنوان مثال از جمع آوری محتوای این کمپین ها نترسید-به هر حال ، این رویکردهای خلاقانه در کار شماست که به حفظ ماهیت ورودی بازاریابی چریکی کمک می کند. به خاطر داشته باشید: افراد را در جایی که هستند بگیرید و نام تجاری خود را در آنجا وارد کنید. حرف را قطع نکنید ، بلکه آنها را برای شرکت دعوت کنید.

توجه ویراستار: این پست در ابتدا در جولای 2018 منتشر شد و برای جامعیت به روز شده است.

Marketing Plan Template

نوشته ها مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *